Michal Marko o životě mladého PPC specialisty a EXPANDO
Popovídali jsme si s absolventem 5. ročníku Michalem Markem. Ten se díky účasti v programu Soutěž & Podnikej seznámil s naším mentorem Adamem Kurzokem, podnikatelem a zakladatelem firmy EXPANDO. Michal posléze prošel pohovorprávě v této společnosti a nyní pro něj zaměstnání na pozici PPC specialisty znamená nejen rutinní práci, ale především velký koníček. Přečtěte si celý příběh v tomto krátkém interview.
Ahoj Michale! Připomněl bys nám, prosím, s jakým nápadem a projektem ses soutěže zúčastnil?
Do Soutěž & Podnikej jsem se přihlásil s projektem Fundraiseři, který jsem později přejmenoval na WISH FOR ART. Zabýval se reformou mecenášství v České republice a primárně podporou české kultury v době pandemie i po ní.
Jak tě tato zkušenost posunula? Co sis z ní odnesl?
Osobně jsem si osvojil perfektní time management i pracovní morálku. Během soutěže jsem se snažil využít všech nabízených možností, jako byly například externí konzultace.
Na co se v životě zaměřuješ nyní? Hraje v něm podnikání velkou roli?
Díky účasti v programu jsem si uvědomil, že se cítím líp jako zaměstnanec než zaměstnavatel. Nechci nést riziko za celou firmu – pouze za svou odvedenou práci či daný department.
Jak ses dostal do EXPANDO a co tvá práce obnáší?
Jednalo se o dokonalou souhru náhod. Po absolvování Soutěž & Podnikej jsem se stal součástí akcelerátoru v Ústí nad Labem (ICUK), nicméně jsem se pak v prvním kvartále tohoto roku rozhodl svou činnost pozastavit a chvíli si odpočinout. Jelikož jsem fungoval půl roku intenzivně a nepřetržitě, vzalo si vypětí sil svou daň.
Netrvalo to však dlouho a chvíli po tomto rozhodnutí na mě na LinkedIn vyskočila nabídka PPC specialisty u EXPANDO. Začal jsem tedy váhat, zda reagovat a do firmy napsat, nebo jestli jsem na tuto pozici stále ještě příliš mladý. V podivném rozpoložení jsem dokonce jeden ze svých e-mailů s přiloženým CV smazal. Další den jsem si uvědomil, že nemám co ztratit, a zprávu odeslal bez váhání. Ozval se Adam Kurzok a propojil mě s kolegy, abychom se domluvili na pohovoru, a bylo to!
Má práce obnáší správu a optimalizaci PPC kampaní našich klientů, tudíž analýza klíčových slov, trackování konkurence či SEO jsou mou každodenní náplní času a zároveň i pobavením.
Připadalo ti jakožto mladému člověku těžké nastoupit na tuto pozici a stát se součástí pracovního kolektivu?
Tento životní bod jsem vnímal a stále vnímám jako výzvu, ale nemyslím si, že by to způsoboval můj nízký věk. Komplikaci pro mě znamenalo to, že v té době ještě doznívaly důsledky pandemie a většina mých kolegů zůstala doma na home office. Začlenit se do kolektivu bylo tedy v tomhle ohledu náročnější. Snažil jsem se proto seznámit s alespoň některými spolupracovníky – dokonce i těmi ze Slovenska -, jak jen to šlo, a ti mě přijali úplně bez problémů.
Jaký je z tvého pohledu celkový přístup firmy ke studentům či mladým lidem?
V EXPANDO se nerozlišuje, jestli má člověk pět vysokých škol nebo teprve studuje. Záleží spíše na tom, co je ochotný dát do své práce.
Nejvíce si cením toho, že i když jsem nejmladším členem firmy, všichni si vyslechnou mé názory, návrhy, postupy a poté nad nimi společně uvažujeme, což z vlastní zkušenosti neberu jako samozřejmost.
Co bys nám prozradil o jednom z mentorů Soutěž & Podnikej a zároveň zakladateli EXPANDO Adamu Kurzokovi?
Musím se přiznat, že z konzultace s Adamem jsem měl během účasti v Soutěž & Podnikej největší strach, nicméně nakonec se z ní stala jedna z těch nejlepších! Vyplatila se mi nadto i osobně a profesně. Řešili jsme spolu téma monetizace a Adam svou konzultací zcela určitě ovlivnil celý můj projekt a rozhodování v dalších ohledech.
Jsi tedy ve svém zaměstnání spokojený? Co bys na své situaci vyzdvihl a jaké vnímáš výhody?
Musím říct, že spokojený jistě jsem a práce v EXPANDO mě naplňuje. Zároveň je však mým koníčkem. Kolektiv tu funguje opravdu neuvěřitelně přátelsky, až získávám chvílemi pocit, že jsem zde objevil druhou rodinu. Možná to bude znít čtenářům jako klišé, ale tyto dva aspekty vnímám s velkou důležitostí pro každého zaměstnance. Narozdíl od jiných pak nechodím do firmy jen pracovat, ale také trávit čas s fajn lidmi a sdílet jejich knowledge či zkušenosti.
Co dosud považuješ za nejvlivnější bod své kariéry?
Zde bych vyzdvihl nejspíš odvahu vybočit z davu a neškatulkovat se podle pravidel. Dle nich bych se k marketingu dostal až po střední nebo vysoké škole a musel mít dvouletou praxi z oboru, abych se dostal na nějaký solidní post.
Jaké máš současné cíle?
Nyní se chci naučit skloubit pracovní a osobní život, což je mnohdy náročné a cítím, že v tomto ohledu mistr rozhodně nejsem.
Co bys popřál potenciálním účastníkům programu Soutěž & Podnikej?
Určitě hodně štěstí v jejich projektech a chuť se do nich opřít na 150 %. Pokud byste náhodou nevyhráli, tak vám přeji, abyste si ze soutěže odnesli co nejvíce kontaktů a know-how. Nebojte se navazovat nová spojení – jak s ostatními účastníky, tak mentory či experty. Nikdy totiž nevíte, s kým se jednou budete potřebovat spojit. 😉
Na závěr by s vámi čtenáři chtěl Michal sdílet jednu větu, kterou mu život často připomínal. Narážel na ni v případě fuckupů i úspěchů: „Vše je tak, jak má být.”