Jaké znáte formy reklamy? Používají se stále ty vzniklé již ve středověku?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak dlouho již reklama existuje a jakou formu měla ta první? Které typy máme v současnosti a v čem se hodí právě pro vás? Na tyto a spoustu dalších otázek vám odpoví dnešní článek.

Marketing

První forma reklamy vznikla již ve středověku. Jednalo se o lidský hlas jak v podobě referencí, tak vyvolávačů. Právě ti byli prvními pomyslnými marketéry. Postavili se na vyvýšené místo a vykřikovali různé slogany. Slovo reklama má tak svůj původ v latinském „reclāmāre“ (pozn. red. domáhat se).

Současně se již objevovaly i vývěsní štíty na domech znázorňující řemesla.

Reference

I když jde v zásadě o nejstarší druh reklamy, má stále obrovský potenciál, kterého by byla škoda nevyužít. Jestliže bude zákazník s vašimi službami spokojený, rád vás doporučí svým známým. Nespornou výhodu referencí představuje jejich cena – nebudou vás totiž stát vůbec nic. Je však nutno podotknout, že mohou být v určitých případech také negativní.

SEM (Search Engine Marketing)

Forma SEM jistě patří mezi jednu z nejúspěšnějších. Využívá vyhledávačů k zobrazení stránek či reklamy na základě klíčových slov. Cílem je vyšší pozice webu ve výsledcích vyhledávání. Například firma, která vyrábí a prodává produkty zdravé výživy, chce docílit toho, aby právě při zadání výrazu “zdravá výživa” byla ve výsledcích co nejvýše, pokud možno na prvním místě.

SEM se dělí na PPC a SEO.

PPC

PPC je zkratka z anglického “Pay Per Click”, neboli “platba za kliknutí”. Znamená to, že inzerenti platí až v okamžiku, kdy reklamu někdo rozkline. Nebudete tak proplácet pouhé prohlížení. PPC reklama se zobrazuje v internetových či partnerských vyhledávačích, na sociálních sítích a stránkách, jež pro ni nabízí prostor. Mezi další výhody lze zařadit přesné cílení, měřitelné výsledky ihned po spuštění, ale také rozpočet pod kontrolou.

Na druhou stranu potřebujete znalost jednotlivých PPC systémů. Nastavování a spravování může být složitější a kampaň byste měli v jejím průběhu sledovat. Se zvyšující se konkurencí roste i cena za proklik a lidem, kteří používají AdBlock, se nebudou zobrazovat bannerové reklamy.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je proces úprav webu, například jeho obsahu. Chceme tak zlepšit dohledatelnost v organickém – neplaceném – vyhledávání. Obrovskou nevýhodu představuje doba, během níž se projeví první výsledky. To může trvat až pár týdnů. SEO se proto doporučuje průběžně vylepšovat. 

Sociální sítě

V dnešní době se určitě vyplatí využívat potenciál sociálních sítí. Ty vám otevírají dveře ke skvělému způsobu komunikace se zákazníky a dokáží s nimi také budovat přátelštější vztah. Jestliže zvládnete pravidelně vytvářet kvalitní, originální a zajímavý obsah, aby vás sdíleli samotní zákazníci, budete mít reklamu v podstatě zadarmo. I na sociálních sítích si lze samosebou zaplatit za propagování příspěvků, které vám poskytne poměrně přesné míření na zákazníka.

Největší nevýhodou je asi časová náročnost. Nemáte na spravování sociálních sítí kapacitu? Pokud se jich ujme někdo zkušený a šikovný, budete moct kromě vztahů se zákazníky budovat také dobré jméno firmy a lehce zvyšovat povědomí o svém produktu či službě.

Virální marketing

Jde o kreativní formu reklamy, co zaujme, pobaví či šokuje. Lidé ji tak začnou aktivně sami šířit dál. Téma sdělení bývá mnohdy kontroverzní (například sexuální podtext), což rozpoutá rozsáhlé diskuze a napomáhá sdílení. Stejně tak může jít o vtipné, milé či dokonce poučné sdělení, které lidé rádi pošlou dál.

Virální reklama může hraničit s buzz marketingem. Sami jste jistě mnohokrát postřehli, že se reklama reklama stala častým a oblíbeným tématem mnoha debat. Příkladem z poslední doby může být například Clubhouse, jehož strategie dát přístup jen pozvaným vyvolala obrovský zájem médií. V Česku můžeme z této formy jmenovat některé reklamy Kofoly či spoty telefonních operátorů.

Výhodou virálního marketingu je jeho dosah, nízké náklady a rychlost šíření. Hrozí však, že urazí, a může tak značce uškodit. U této formy nad reklamou mnohdy ztrácíte takřka veškerou kontrolu.

E-mailová a telefonní reklama

O tomto druhu reklamy se dozvíte v článcích na našem blogu – E-mail marketing: Chraňte své zprávy před pádem do spamu a Dejte o sobě vědě. Newsletter vám taktéž umožní budovat přátelské vztahy se zákazníky. Je důležité je však nezasapávat hromadou nepotřebných e-mailů. Zeptejte se sami sebe, zdali byste o tuto zprávu či telefonát sami stáli. 

Televizní reklama

Televizní reklama vám nabídne poměrně široké pokrytí, ale je velice nákladná a hůře cílí na specifické skupiny lidí.

Tisková reklama 

Přestože nám internet poskytuje spoustu možností, stále se nám schránky plní různými akčními letáky a inzeráty. Většina z nich končí v koši přímo u schránek. Nejčastěji osloví starší občany, kteří přístup k online reklamě nemusí často mít. Jiná situace je u novin a časopisů. Existuje spousta lidí, co čas u snídaně či v MHD stráví s novinami nebo se svým oblíbeným časopisem. Regionální deníky vám umožní cílit na vybrané oblasti a zájmové časopisy osloví přesné publikum. Nevýhodou je nízká životnost reklamy a u novin či deníků často i nízká tisková kvalita.

Reklamní bannery 

Jedná se o druh grafické reklamy. Mnohé webové stránky nabízí prostor pro reklamní účely. Platba může být paušální – pronajmete si prostor například na měsíc – nebo za kliknutí. Ať už bude banner formou textu, fotky, či videa, nechte si jej vyhotovit od profesionála. Nic nepřítáhne pozornost víc než poutavá reklama. Doporučujeme také reklamu umístit na obsahem blízký web.

Influencer marketing

U této formy se využívá vlivu známých osobností k propagaci produktu či značky. Nejčastější formou může být například poskytnutí speciálního  slevového kódu nebo soutěže pro fanoušky. Spolupráce bývá i dlouhodobá; často se pak influencer stane přímo ambasadorem vaší značky. U výběru je důležité nevolit jen podle počtu followerů, ale i podle interakcí – komentáře, liky, sledovanost.

Je zbytečné oslovovat influencera, který nemá s vaší službou nebo produktem nic společného. Influencer věnující se zdravé výživě s největší pravděpodobností nepřijme reklamu na fastfood, a i kdyby ano, jeho fanoušky reklama neosloví. Se správně zvolenou osobností dokážete přesněji cílit. V opačném případě si můžete spíše uškodit.

Blog

Vlastníte blog? I ten jde využít jako reklamní prostředek. Jestliže se zaměřujete na produkt či sortiment, který nabízíte, můžete právě na něj odkazovat. V jiném případě se můžete domluvit na spolupráci s jiným, tematicky podobným blogem. Blogger má možnost získat nové čtenáře a vy zákazníky. Jde tedy o oboustranně výhodnou záležitost.

Jak sami můžete vidět, kanálů a způsobů, jak se dostat k zákazníkům, je opravdu mnoho. My jsme přitom uvedli jen část z nich. S těmito základními typy se v pozici markeťáka pravděpodobně setkáte. Buďte kreativní a přejeme vám, ať vám reklamy přinesou co nejvíce zákazníků.

Ohodnoťte tento článek

Dominik Badošek
Autor
Dominik Badošek

Hodnocení:
Více článků od autora