Cesta Adama Kurzoka: Od školního časopisu, přes české e-shopy, až na světový trh

Tentokrát se pobavím s úspěšným podnikatelem Adamem Kurzokem, který se od tvorby e-shopů firem, jako jsou například Metalshop nebo Gamisport, dostal až ke globálnímu e-commerce trhu a online prodeji do zahraničí. Podívejme se, na jaké překážky narazil, kterých zkušeností si váží nejvíce, a co by poradil nové generaci mladých podnikatelů.

Krásný den, Adame!
Co byste označil za naprosté začátky Vašeho podnikání? Uskutečnily se již na střední škole, jako tomu je u účastníků programu Soutěž & Podnikej, či později?

Nevím, zda se to dá považovat za začátek podnikání, ale už na střední škole jsem pracoval na (neoficiálním) školním časopisu, který byl pouze online. Díky tomu jsem se naučil vytvářet webové stránky a již od prvního ročníku vysoké školy si dokázal hezky přivydělávat.

Co nám řeknete ke svému prvnímu velkému projektu – doméně Lunchtime.cz? Jak z této zkušenosti čerpáte doposud – kde vidíte největší benefity a co byste udělal jinak?

Lunchtime.cz nebyl můj první velký projekt. Už 4 roky předtím jsem byl velice úspěšný v provozování e-shopů pro klienty jako Metalshop nebo Gamisport. Právě tyto zisky mi pomohly vložit první peníze do projektu Lunchtime.cz, který jsme s Igorem Třeslínem spustili ve třetím ročníku na VŠ. Z hlediska zkušeností to pro mne byla obrovská škola – ať už se budeme bavit o nabírání zaměstnanců, návrhu softwaru nebo tvoření brandu. Víte třeba, kolik lidí mi před 10 lety nedoporučovalo anglický název? Byla to ovšem doba, kdy slova jako investice, kapitál nebo startup neexistovala – my si s malým týmem v Brně tvořili projekt, který nás baví, a to bylo vše.

Jestli bych něco udělal jinak? V byznyse není prostor pro sentimentální vzpomínky nebo výčitky. Dnes bych možná projekt neprodával v tak rané fázi, ale ani z toho nemám špatné spaní.

Jaký to byl pocit, když jste Lunchtime.cz prodal slovenské společnosti ZlavaDňa, poté indickému Zomatu a proměnil tak původní vizi v opravdový “milionový obchod”?

Nejdříve to byl obrovský šok, že mi někdo za “můj projekt” dokáže zaplatit několik milionů korun. Půl roku předtím mi odmítli dát hypotéku na byt – to už mi táhlo na 30 – a já se příliš úspěšně necítil. Když potom Igor projekt prodal indickému Zomatu, žasnul jsem, jak funguje globální trh akvizic a venture kapitálu.

Prozradil byste nám, na čem pracujete nyní? Co se skrývá pod značkou EXPANDO? Jak jste s nápadem přišel a co pro Vás představovalo největší výzvu?

EXPANDO je výsledkem mých 15letých zkušeností v oblasti internetového obchodování. Snažíme se českým e-shopům pomoci prodávat globálně, nebo minimálně do okolních zemí. Razíme filosofii, že obchod dnes nezná hranice a tak, jako dost lidí z ČR nakupuje např. na Aliexpressu, dokážou české e-shopy uspět na jiných trzích.

Nápad se vyvíjel postupně, ale “osvítilo” mě na jedné e-commerce konferenci v Londýně, kde jsem pochopil, že zatímco v ČR se všichni chválí, jak mají dobré e-shopy, z globálního hlediska je trh ještě mnohem dále. A jak přišel do ČR Facebook, brzy může přijít Amazon.

A největší výzva? Asi vydržet – za 5 let jsme zažili hodně krizí a jsem hrdý na svůj tým, že se jeho členové vždy dokázali kousnout a ty těžké chvíle společně překonat.

Je těžké nyní vybudovat úspěšnou internetovou značku – obchod, blog, aplikaci – oproti době, kdy jste začínal vy sám? Na co je nutné se zaměřit?

Ano, je to mnohem těžší. Pamatuju na první e-shopy, kdy stačilo dát zboží online a lidi je kupovali. Poptávka násobně převyšovala nabídku. Dnes je trh přesycen, třeba i nabídkou prodejců ze zahraničí. Na druhou stranu vznikají příležitosti, které kdysi nebyly – příkladem mohou být malé e-shopy s unikátním produktem nebo značkou nějakého influencera, kdy se prodává primárně přes Instagram apod.

Jak se ve svojí kariéře vyrovnáváte se změnami, které k podnikání nevyhnutelně patří? Co bylo doposud tou největší změnou, jak jste na ni reagoval a co nakonec přinesla?

Dost dlouho jsem si myslel, že jsem dobrý v řízení lidí – pochopit že ne byl velký šok, ale díky tomu jsem dokázal své podnikání zásadně posunout. Dnes řídím firmu, která je 5krát větší než Lunchtime, když se prodával.

Změny k celému procesu patří. Jednou z hodnot, jež máme vylepenu na stěně v EXPANDO, je “Máme rádi změny”. Aby mohl člověk dlouhodobě vydržet v podnikání, měl by umět oddělit pracovní a soukromý život, resp. nebrat si problémy v práci do osobního života a třeba si jimi nechat zkazit víkend. Když mě vyhodí, tak mě vyhodí. Když zkrachuju, tak zkrachuju.

Co pokládáte za nejdůležitější bod v “historii svého podnikání”?

Paradoxně moment, kdy jsem v roce 2015 zavřel z vlastního rozhodnutí jeden svůj neúspěšný startup, do něhož jsem dal hodně úsilí a měl v něm zapojené dokonce investory. Díky tomu jsem dnes s EXPANDO tam, kde jsem. Pokud bych to nedokázal, je možné, že se s touto firmičkou trápím další dlouhé roky.

Ráda bych se nyní přesunula k programu Soutěž & Podnikej. Čemu by podle Vás měli soutěžící věnovat největší pozornost v počátcích práce na vlastních projektech?

Co vždy pomáhalo mně, je inspirace – málokdy člověk vymyslí naprosto geniální nápad a není ostuda se na podobné koncepty podívat třeba do zahraničí. Ostatně i takto jsme se inspirovali na počátku s Lunchtime.

Všimla jsem si, že jste autorem článků orientovaných na mnoho sfér podnikání, máte vlastní blogovou stránku a během let strávených na gymnáziu jste dělal sportovního redaktora. Má pro Vás psaní nějaký hlubší význam, je milým koníčkem nebo se jedná o pouhý komunikační prostředek?

Blog dnes využívám spíše na nějaké úvahy ohledně podnikání či investic, ale občas se vyjádřím i ke společenským otázkám. Mimo jiné dělám v Třinci zastupitele a věnovat se veřejným věcem mě baví čím dál víc!

Najde se z Vaší strany ještě něco, co byste chtěl dodat či vzkázat našim odhodlaným čtenářům?

Odhodlání je základem úspěchu. Jednou štěstí mít můžete, ale pokud chcete uspět dlouhodobě, musíte makat a být lepší a chytřejší než ostatní. A ještě něco – pokud uvažujete o podnikání, zkuste jít nejdříve někam pracovat, strašně moc se naučíte. Čím menší firma, tím blíže ke zdroji. Ať vás práce baví! 🙂

Chtěli byste na blogu Soutěž & Podnikej vidět více rozhovorů? Koho bychom měli oslovit příště? Našlo by se snad nějaké jiné téma, které vás zajímá ještě více? Odpovědi na tyto otázky rádi uslyšíme! Spojit se s námi můžete prostřednictvím Instagramu i Facebooku. Nebojte se ozvat!

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka úspěšně absolvovala 4. ročník programu Soutěž & Podnikej a stala se součástí komunity mladých podnikavců. Ve společnosti aktivních středoškoláků se jí zalíbilo natolik, že se přidala do organizačního týmu soutěže. Nejprve působila jako redaktorka blogu; momentálně má na starosti správu všech komunikačních kanálů. Ve volném čase Šárka ráda posedává u šálku kávy, píše články a obklopuje se svými nejbližšími.

Hodnocení:
Více článků od autora