Od nápadu k investorovi aneb Sedm výzev programu Soutěž & Podnikej

Ve středu 10. listopadu 2021 skončilo přihlašování do 6. ročníku programu Soutěž & Podnikej. Padesát týmů nyní čeká výzva v podobě sedmi zapeklitých úkolů. Zjistěte i vy, jaká ošemetná zadání jsme pro letošní účastníky připravili.

Obhlédnutí konkurence

Přestože se může tvorba medailonku jevit jako banální záležitost, měli by si i na ní dát soutěžící záležet. Výsledná podoba totiž pomůže mentorům vybrat si projekt ke spolupráci. V medailonku stručně popíší, jaký problém jejich nápad řeší, komu je určen a jakou má vizi do budoucna.

Součástí úkolu je také rešerše. Co se za tímto kouzelným slovíčkem skrývá? V rámci průzkumu trhu byste měli najít alespoň pět českých nebo zahraničních firem, které se věnují podonému problému jako vy. Prohlédněte si jejich výsledný produkt či službu a zjistěte, jak a kolik si za ně nechávají platit. Podívejte se také, jak se společnosti na trhu prezentují.

V závěrečné části účastníci definují osobu prvního zákazníka, tzv. early adopters. Stanoví si, kdo vnímá stejný problém, a tedy komu chtějí své řešení prodat. Zkusí se zamyslet nad životem svého potenciálního zákazníka a vcítit se do jeho situace.

Náš tip: Rešerši proveďte jak online, tak offline – v terénu. Všechny získané informace si pečlivě zapisujte. Ještě před začátkem plnění úkolu si však práci rozdělte na dílčí činnosti mezi více členů týmu. Dohromady pak konzultujte pouze jednotlivé výstupy.

Má to smysl?

Druhou v pořadí je validace nápadu. Odpovězte si na otázku Co je mým úkolem zjistit? a definujte si problém, který chcete ověřit. Prostřednictvím osobních rozhovorů pak vyvoďte závěry, na jejichž základě hodláte nápad upravit, přizpůsobit.

Náš tip: Nebojte se vystoupit ze své komfortní zóny. Čím více lidí oslovíte, tím větší pravděpodobnost máte, že se váš projekt vydá již v začátcích tím správným směrem. S nervozitou vám pomůže, když si otázky pro rozhovor připravíte předem.

Co je, oč tu běží

V další části studenti získají lepší představu o svém budoucím MVP – Minimum Viable Product, tedy minimální životaschopné verzi produktu či služby. V třetí fázi si nejprve zvolí formu, jež lidem osvětlí, co jejich řešení konkrétně dělá a jak jim bude nápomocné. Půjde o příběh, wireframe či tzv. storyboard? Možností máte spoustu.

Dále upřesněte, co a jak hodláte tvořit. Stanovte si hypotézu, kterou budete ověřovat, a uveďte kanály, jimiž rozšíříte svou práci mezi cílové zákazníky.

Náš tip: MVP nepředstavuje ve smyslu funkčnosti již hotové řešení, nýbrž model osekaný o nepotřebné úlohy. Zaměřuje se na jeden klíčový problém a zjednodušuje zákazníkům cestu k cíli, umožňuje jim spatřit potenciální přínos a budoucí hodnotu. Věnujte pozornost především kvalitě ovládání, stylu i vzhledu a vyhněte se komplikacím v podobě nepodstatných dodatečných procesů. 

Popusťte uzdu fantazii

V předešlém soutěžním týdnu jste si definovali, jak by mělo vaše MVP vypadat, a nyní nastal čas jej vytvořit. Není nic tak vzrušujícího, jako sledování proměny vlastní myšlenky ve skutečnost. Jakou podobu bude mít u vás? Bude to obrázek, video, webová stránka, 3D model či ještě jiné provedení, které si ani naši redaktoři nedokáží dosud představit? 

Náš tip: Sledujte i nadále blog Soutěž & Podnikej a vyčkejte si na článek, v němž vám doporučíme moderní nástroje, jež můžete pro tvorbu MVP s chutí využít.

Chvíle pravdy

Pojem validace si již pamatujete z druhého úkolu. Tentokrát však soutěžící nebudou ověřovat pouze teoretický nápad, avšak reálný prototyp svého produktu či služby.

Náš tip: Chtěli byste k validaci kromě osobních rozhovorů využít také online prostředky? Tím nejtypičtějším, jenž mnoho z vás již jistě objevilo, je dotazník rozšířený například prostřednictvím e-mailu. Ještě účinnější diskuzi však můžete rozpoutat sdílením v zájmových skupinách na Facebooku a publikováním na osobním profilu na dalších sociálních sítích, jako představuje Instagram, Twitter či LinkedIn.

Oslíčku, otřes se

Nejen většině soutěžících vyskočí při slovním spojení Byznys model husí kůže. Se vstupem na trh se pojí otázka financí, způsobu prodeje, ale také mnohdy protivná legislativa. Stále se však jedná o zásadní fázi, kterou není radno podcenit.

Určete, jaké kanály využijete pro oslovení vašich prvních zákazníků, přepočítejte si příjmy, výdaje a bod zvratu. Jakým způsobem seženete peněžní prostředky na start? Zjistěte si také informace o právních krocích, jež musíte před vstupem na trh podniknout. Upřesněte si typ byznys modelu a za co i jak vám budou zákazníci platit.

Náš tip: Ztrácíte se v cizích pojmech a zkratkách? Otevřete si náš Startup slovníček!

Showtime

Ať se zdály předchozí úkoly jakkoliv náročné, teprve ten poslední představuje opravdovou výzvu. Účastníci programu se v něm zaměří na vyhotovenou práci a shrnou její výsledky do perfektního představení projektu.

Již nyní se nemůžeme dočkat, až je v únoru příštího roku zpatříme na vlastní oči v rámci regionálních finále!

Náš tip: Přečtěte si článek Prezentuj jako Steve Jobs a získejte cenná doporučení pro přípravu vašeho mistrovského díla.

V současné chvíli plní naši soutěžící první úkol – rešerši trhu. Držíme jim proto palce, ať jim jde práce dobře od ruky.Chcete mít o průběhu programu vždy aktuální informace? Zůstaňte v obraze prostřednictvím našich sociálních sítí a blogu Soutěž & Podnikej.

Zdroje vizuálních materiálů: Data vector created by stories – www.freepik.com, Social media vector created by stories – www.freepik.com, Idea vector created by stories – www.freepik.com, Mobile vector created by stories – www.freepik.com

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka úspěšně absolvovala 4. ročník programu S&P. Ve společnosti aktivních studentů se jí zalíbilo natolik, že se přidala k organizačnímu týmu soutěže. Nyní je pravou rukou Martina a stará se o operativu programu. Ve volném čase Šárka ráda posedává u šálku kávy, čte nebo se obklopuje svými nejbližšími.

Hodnocení:
Více článků od autora