Jak na sociální sítě: Rozjeďte to na Instagramu

V návaznosti na článek Nastartujte sociální sítě svého podnikání bychom se rádi podívali na zoubek jednotlivým platformám. Pod lupu jsme si jako první vzali krále estetiky – Instagram.

Koho na Instagramu potkáte a proč

Jedná se o aplikaci, která hledí především na vizuální stránku světa. Kromě fotografií a obrázků se začínají čím dál více prosazovat také videa. Hodí se pro hledání nových zákazníků, přičemž převažuje věková skupina do 30 let. Tento fakt souvisí se vznikem platformy datovaným na rok 2010 – pro srovnání například Facebook jsme poprvé spatřili roku 2004. Naopak první předchůdce TikToku oživl až v roce 2016. Není tedy divu, že právě tuto aplikaci sloužící ke sdílení krátkých videí používá převážně ta nejmladší generace.

Buďte různorodí!

Klasický feed, v němž můžete vidět nahrané obrázky pěkně pohromadě, si většina z vás snadno představí. Začněme tedy s jinou funkcí Instagramu – příběhy, tzv. Instagram Stories. Slouží především k rychlému předávání informací, které budou k vidění pouze po dobu 24 hodin, poté nadobro zmizí. Oživit je lze pomocí “highlights” neboli výběrů. Jak už samotný název napovídá, umožní vám uložit na váš profil vybrané příběhy, jež pak fungují jako prezentace nebo pomáhají vašim sledujícím najít si rychle a přehledně vše, co zrovna potřebují vědět.

Videa lze na Instagram přidávat hned několika způsoby. Těmi nejnovějšími jsou IGTV a Instagram Reels. První jmenovaná skupina se používáí převážně pro ta delší, zatímco Reels se snaží napodobit obsah běžně dostupný na TikToku. Hodí se tedy spíše pro úderná videa zabírající kratší časový úsek.

Možností, co na Instagram sdílet, je tedy spoustu! Doporučujeme jich proto využívat a neopakovat jeden typ obsahu stále dokola. Příspěvek do feed občas zaměňte za Stories či video v IGTV. Dávejte si pozor na stereotyp a naslouchejte reakcím svých sledujících.

Proměňte svůj profil v umělecké dílo

Zaujměte vzhledem! Při prvním vstupu na váš profil by měl uživatel spatřit jednotný celek, který ho zároveň zaujme. Doporučujeme použít jednotící prvky, jako jsou například filtry na fotografiích či kombinace vámi používaných barev a vzorů. Vycházejte z loga firmy nebo si prostudujte, jak na člověka jednotlivé barvy působí. Svou roli jistě hraje i psychologie fontů. Větší experimenty si můžete dovolit v Instagram Stories, ačkoliv i tam by neměl člověk překročit jisté meze.

Starejte se o svůj profil jako o malé umělecké dílo. Nezapomeňte však, že umění vyžaduje cit, který je stejně důležitý i při ladění vašeho profilu na sociálních sítích.

Vsaďte na kvalitu

Raději než na množství obsahu se zaměřte na hodnotu komunikace. V textech buďte raději struční a výstižní, ale přesto atraktivní. Romány skryté v popisku s největší pravděpodobostí uživatel nikdy nedočte. Hlavní informace ideálně vypíchněte v samotném obrázku. Myšlenku pak v textu pouze rozveďte, pokud si to situace žádá.
I na tvorbu pěkné grafiky občas nemáme tolik času, kolik bychom potřebovali. Snažte se však příspěvkům věnovat takové úsilí, aby nevyvolávaly dojem, že sdílíte nekvalitní obsah. Ten totiž brzy ztratí sledovatele a tedy i potenciální zákazníky.

Věřte, nevěřte, ani při přípravě grafik nemusíte hned ovládat Photoshop. Krásnou práci odvedete například i v Canvě či na podobných platformách. Snadno jim porozumí i ti, jež s podobnou činností nemají příliš zkušeností. Díky předpřipraveným šablonám, knihovně se zdarma dostupnými obrázky a doplňky si s vizuální stránkou lehce vyhrajete, a to i v případě, že se nacházíte v časové tísni.

Nebojte se hashtagů

Vytvořte pro zákazníky hashtag soutěž. Zadejte jim úkol, zapojujte je do dění a rozšiřte povědomí o svém podnikání mezi jejich známé a přátele.
Hashtagy rozhodně nepodceňujte. Díky nim na vás narazí spousta nových zákazníků. Jak k tomu dochází? Uživatelé si prochází fotografie pod daným hashtagem a objeví právě váš byznys. Označujte také lokalitu či osoby na obrázcích, abyste zvýšili dosah daného příspěvku.

Vyhledávejte účty, které byste mohli zaujmout, a začněte je sami sledovat. Uživatelé si často profil nového sledujícího zobrazí a v případě, že se jim zalíbíte, vám follow oplatí. Více než na giganty s několika tisíci sledujícími se zaměřte na osobní stránky s několika stovkami. Můžete tak najít i byznysy podobné tomu vašemu a vzájemně se inspirovat.
Sbírejte a vyhodnocujte
V přehledech návštěvnosti vašeho profilu nenajdete pouze informace o tom, kolik jste za určité časové období oslovili účtů, ale zjistíte také, jaké příspěvky diváky oslovují nejčastěji a kterým se naopak nedostalo takového ohlasu. Je důležité si klást otázky Proč je tento příspěvek úspěšnější než ostatní? Co bychom měli příště udělat jinak?

V reflexi vaší práce vám může pomoci spousta nástrojů, které v přehledech najdete – ať už se jedná o počty zhlédnutí a lajků, průměrný věk a bydliště vašich sledujících, nebo čas, kdy váš profil navštěvují nejčastěji.

Pokud cítíte, že byste měli změnit dobu sdílení, ale nemáte v daný moment dostatek prostoru, doporučujeme používat plánování příspěvků. To umožňuje samotný Facebook v rámci funkce Creator Studio, nebo aplikace Buffer či Later. Pomohou vám s přípravou a postarají se o to, aby se příspěvek sdílel ve vámi vybraný čas.

Doufáme, že se vám další díl našich rychlotipů k sociálním sítím líbil. Příště se můžete těšit na doporučení týkající se starého známého Facebooku. Čekání si však můžete zkrátit tím, že se podíváte na náš Instagram nebo si přečtete další zajímavé články z blogu Soutěž & Podnikej, například první díl této série.

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka úspěšně absolvovala 4. ročník programu S&P. Ve společnosti aktivních studentů se jí zalíbilo natolik, že se přidala k organizačnímu týmu soutěže. Nyní je pravou rukou Martina a stará se o operativu programu. Ve volném čase Šárka ráda posedává u šálku kávy, čte nebo se obklopuje svými nejbližšími.

Hodnocení:
Více článků od autora