Může být čerstvý vzduch cestou k produktivitě? Dýchejte efektivně s Luftio
Věděli jste, že až 37 % zaměstnanců v EU není spokojeno s kvalitou vzduchu v jejich kanceláři? Na tento problém se soustředí projekt Luftio, který si postup do republikového finále vybojoval v brněnském regionálním kole.
Luftio je systém na pokročilou analýzu kvality vzduchu, za nímž stojí finalisté Adam Schinzel, Jana Vítová a tým. Základ představuje vlastní senzor, vyrobený na 3D tiskárně z 80 % z recyklovaného plastu. Měří hned několik veličin – množství CO2, atmosférický tlak, vlhkost, teplotu nebo přítomnost VOC, tedy těkavé organické látky.
K samotnému senzoru tvůrci vyvinuli i mobilní aplikaci určenou pro zaměstnance firem, díky níž lze poskytnout data o kvalitě vzduchu jejich kanceláře v grafech nebo formou procentního skóre. Za účelem motivace ji plánují vylepšit také o gamifikační prvky, aby uživatelé řešení kvality vzduchu nezanedbávali. Všechna naměřená data bude vyhodnocovat unikátní algoritmus.
Pro zaměstnavatele, ředitele nebo manažery autoři připravili webový dashboard. Ti tak vidí podmínky v celé firmě, vliv prostředí na výkonnost zaměstnanců, jejich feedback a především návrhy na dlouhodobé zlepšení kvality vzduchu. V tomto případě nástroj funguje jako pomocník, který upozorní, když je něco špatně.
Ideálně by si tým přál dostat zařízení například do každé domácnosti, kanceláře, školní třídy i nemocničních pokojů. Bohužel toho však zatím není kapacitně schopen. Začít autoři chtějí v malých až středních podnicích zhruba do 200 zaměstnanců. Cílí nejen na technologické a finanční firmy, které si cení svých zaměstnanců, snaží se jim zajistit optimální pracovní prostředí a nezaleknou se do této problematiky investovat čas i finance.
“Je to pro nás zároveň i velká výzva. Té se ovšem nebojíme a věříme, že zanedlouho bude Luftio zeleně svítit v nejedné firmě.”
Inspirace přichází ze života
“Na problém jsme narazili před rokem při první vlně pandemie – zdlouhavé vysedávání před monitorem, minimální pohyb, málo větrání. Uvědomili jsme si, že existují určité vztahy mezi kvalitou vzduchu v pokojích a naší produktivitou při práci či učení. Začali jsme hledat vědecké studie, které to potvrzovaly. Na jejich základě a vlastním průzkumu mezi 300 respondenty jsme se dozvěděli, že pokud lidé vůbec větrají, nedělají to dostatečně dlouho ani často, a tak k žádné změně vůbec nedojde. Také je důležité zmínit, že člověk koncentraci CO2 necítí, nevnímá. Nejsme senzor, abychom ji určili. Někdy pro změnu větráme, i když to není potřeba, a tím si způsobíme třeba větší vlhkost v místnosti. V lepším případě si vyvětráme teplo. Z čistě pragmatického hlediska pak tedy nejsme moc ekonomičtí. Začali jsme přemýšlet o vlastním řešení a algoritmu,” říkají tvůrci.
Za sedmero soutěžními úkoly…
“Lhali bychom, kdybychom řekli, že všechno probíhalo jako na drátkách. Při validaci si nás lidé často zaměňovali s čističkami vzduchu. Někteří zase namítali, že větrání není závažný problém. Vyslechli jsme si ale i mnoho užitečné zpětné vazby, která nás neskutečně posunula a jsme za ni vděční,” sdělili nám členové týmu.
Nejdůležitější část pro ně představoval kvalitní průzkum konkurence. Zjistili, že existuje více firem a produktů, jež se snaží bojovat proti špatnému vzduchu. Každý to sice dělá jinak, ale i tak je stále dobré vědět, jak se odlišit. Splnění této části jim pomohlo si ujasnit, kde najdou jak své silné stránky, tak i mezery, na nichž dosud usilovně pracují.
Mimo splnění všech úkolů si tým nejvíce odnesl ze samotné prezentace: “S tou pomáhala naše skvělá mentorka Barbora Malaníková a tímto bychom jí i chtěli poděkovat. Je to něco jiného, když o svém projektu můžete debatovat hodiny s kamarády, a najednou musíte všechny informace vměstnat do pěti minut. Nepodcenili jsme ani přípravy na dotazy porotců a stejně nás některé zaskočily. To ale jedině v dobrém. Donutili nás zamyslet se nad věcmi, které jsme třeba předtím nevnímali.”
Když se přiloží ruka k dílu
Co tým aktuálně řeší? I na to jsme se zeptali: “Luftio u nás umí sestavit hned tři členové. A i přesto, že je většinou skládáme spolu v garáži, zvládne to i každý sám. Prodávat však zatím nemůžeme. Chceme, aby měl náš produkt požadovanou certifikaci. Také ještě nejsme oficiální firmou. Ne však na dlouho – právě po republikovém finále Soutěž & Podnikej to hodláme změnit.”
Jedeme dále
Kromě prvních early adopters, kteří produkt poctivě testují, navázal tým spolupráci s více než 10 podniky a OSVČ – například s brněnským produktovým designérem Petrem Starým. Jedná se však o pouhý začátek.
“Luftio ukazujeme všude, kudy chodíme, píšeme plno e-mailů a snažíme se lidi nadchnout. Hlavně sbíráme důležitou zpětnou vazbu. Pomalu zjišťujeme, jak na problém nekvalitního vzduchu firmy reagují.”
Za rok vidí členové týmu Luftio ve více než 70 společnostech. Doufají, že v létě již bude fungovat sériová výroba a jednotlivé kusy se budou tisknout jako po másle. V delším časovém měřítku mají plány také jasné – Luftio nesvítí jen v Čechách, ale i v okolních zemích a ideálně také dále ve světě. Všude o problému ví a aktivně se mu věnují.
Především se však všichni v týmu podporují navzájem. Kromě nadějného startupu tak vznikla i skvělá parta. Na první pohled by se mohla zdát poměrně nesourodá – najdete v ní typické ajťáky i zanícené businessmany. Kdybyste se však octli na jednom z pravidelných teambuildingů, těžko byste dokázali členy týmu škatulkovat.
Spolupráce jako klíč k úspěchu
“Musíme uznat, že na lidi máme štěstí. Obrovskou podporu zažíváme od našich nejbližších – celé rodiny, kamarádů, či partnerů.”
“Máme se zkrátka rádi, věříme si, společně se smějeme, pomáháme si a učíme se. To je za nás nejdůležitější.”
Zajímavost na závěr
Do minulého roku byste projekt našli pod jménem AirGuard. Tým však přišel na to, že by jejich produkt nebyl jediným nositelem onoho jména. Rozhodli se tedy vymyslet nový název a nakonec se shodli na Luftio. Jedná se o odvození z německého slova Luft – vzduch.
“Tahle paralela nám za pár týdnů přirostla k srdci a na starý název si už ani nevzpomeneme.”
Sledujte Luftio na Instagramu, Facebooku nebo LinkedIn. Je jen na vás, která síť vám nejvíce vyhovuje. Autoři slibují edukativní obsah podávaný zábavnou formou, dále ankety či kvízy. Nudit se rozhodně nebudete. Kromě kvality vzduchu informují také o jiných problémech práce v uzavřených prostorách.Potenciální partnery zvou tvůrci především na LinkedIn. I zde se snaží o co nejpřínosnější příspěvky. Na stránkách si mohou budoucí zákazníci přečíst o všech výhodách Lutfio nebo třeba vypočítat, kolik jim tenhle šikovný pomocník ušetří peněz. Pro tiché pozorovatele i skalní fanoušky zase doporučují přihlásit se k odběru newsletteru.