Řešte svůj vlastní problém. Motivace musí jít zevnitř, říká finalista Vojtěch Šanca

Velikonoce jsou za námi a na stole již čeká další rozhovor. Tentokrát jsme se pobavili s finalistou Vojtěchem Šancou, který svou aplikací pro cyklisty Compi zazářil v pražském regionálním kole. Mj. nám prozradil, jaké chyby ho doposud na cestě podnikáním potkaly a jaká poučení díky nim získal.

Ahoj Vojto,
vysvětlil bys prosím našim čtenářům, co to vlastně Compi je?

Ve zkratce se jedná o aplikaci propojující cyklisty na společných vyjížďkách.

Mnoho lidí u nás i v zahraničí nemá s kým na kolo vyrazit. Najít si parťáka, se kterým si budete rozumět, sedne vám jeho jízdní styl i tempo, totiž není vůbec snadné. Většina řeší tento problém na Facebookových skupinách, kde se však objevují spousty nabídek denně, neobsahují všechny podstatné informace a není možné mezi nimi prakticky vyhledávat nebo filtrovat. Proto vzniklo Compi.

Trasu výletu naplánovanou v Mapách.cz snadno nasdílíte přímo v aplikaci. Následně doplníte základní data – datum a čas startu, informace o vašem stylu jízdy apod. Nabídka se nakonec propojí s vaším profilem, kde se můžete pochlubit hodnocením od ostatních cyklistů, s nimiž jste v minulosti na kolo vyrazili. V případě, že se sami nechcete zamýšlet nad tratí, stačí vybrat z hotových inzerátů. S autorem a dalšími účastníky projížďky se jednoduše propojíte přes chat, abyste se domluvili na případných detailech.

Jak jsi přišel s nápadem na svůj soutěžní projekt? Co bylo hlavní inspirací?

V minulosti jsem již na několika projektech pracoval, díky čemuž jsem se dostal například na pražský Startup Weekend, který mě také inspiroval. Přestože jsem měl spoustu podpory, několik negativních reakcí vedlo k mému osobnímu krachu. Tato zkušenost pro mě byla ve výsledku opravdu důležitá a naučila mě, že člověk musí řešit svůj vlastní problém. Když přijde do tuhého, neudrží ho na hladině vnější motivace – ta musí jít zevnitř.

Když jsem se hlásil do Soutěž & Podnikej, vybíral jsem problém, který je mi osobně blízký. Rád jezdím na kole a věnuji se zejména bike-packingu – to znamená, že se sbalím a jedu třeba z Prahy a Salzburgu. Spím pak často venku. Najít ale někoho, kdo se mnou bude takové cesty podnikat a s kým si budu rozumět, není úplně jednoduché. Protože jsem to navíc já, přišlo mi nudné podvolit se současnému řešení v podobě Facebooku. Rozhodl jsem se záležitost vzít do vlastních rukou.

Kdo je tvojí cílovou skupinou?

Rekreační cyklistice se v Česku věnuje asi 40 % populace, tedy čtyři miliony lidí jen v naší malé zemi. Z toho důvodu je cílová skupina velmi široká. I tak by se ale dala rozdělit na dvě základní kategorie:

  1. První zastupují dospělí od 40 do 50 let, kteří svůj volný čas rádi věnují spíše volnočasovým aktivitám než nějaké další práci nebo studiu. Často jde právě o jízdu na kole. Tvoří také většinu členů Facebookových skupin a mají již dostatek peněz, aby si pořídili dobrou výbavu. Rádi testují i různé nové prvky související s měřením tras atd.
  2. Druhou skupinu představují mileniálové, již berou cyklistiku spíše jako formu dopravy. Potenciál, že by měli o volnočasové ježdění zájem, zde vzniká díky jejich oblibě moderních technologií. Právě oni mají totiž ještě větší problém najít si spolujezdce než první uvedená cílovka a Facebook je pro ně obsazen příliš starým publikem.
Jakým způsobem plánuješ přivést první uživatele do aplikace Compi?

S pár sty zájemci jsem již v kontaktu – to budou první zákazníci. Další chci získat plánováním společných vyjížděk na Facebookových skupinách pod brandem Compi. Z těch je budu poté odkazovat na samotnou aplikaci.

První verzi aplikace chci zpřístupnit všem a zcela zdarma. Společně s kampaní na sociálních sítích by měl tento krok přilákat významné množství cyklistů.

Jak zajistíš vývoj aplikace a kdy myslíš, že bude první verze volně ke stažení?

Tady vidím několik možných cest. Momentálně jednám o vývoji s externí agenturou. Alternativní řešení představuje full-stack developer, který by se projektu věnoval. Třetí možností, jež se mi hodně zamlouvá, je najít co-foundera developera a pracovat na Compi společně.

Pokud by se vývoj nestihl dokončit během této cyklistické sezóny, stoprocentně bude hotový na začátku té další.

Na projektu zatím pracuješ sám. Proč? Plánuješ v budoucnu rozšířit svůj tým?

V takto rané fázi projektu mám vyzkoušeno, že je pro mě energicky i časově méně náročné obstarat si vše sám, než managovat tým několika lidí. Znalosti a schopnosti potřebné v prvních pár týdnech nebo měsících jsou totiž při rozjezdu většiny startupů stejné a já se v nich postupně zlepšuji. Nyní se však dostávám do fáze, kdy svůj tým aktivně rozšiřuji o někoho, kdo se bude věnovat technické stránce. Další růst nečekám dříve, než bude Compi ověřeno na skutečném trhu.

Jak ses vypořádal s validací projektu? Bylo náročné mluvit o svém podnikatelském záměru?

Díky zkušenostem ze Startup Weekendů a mým předchozích projektům je pro mě validace docela rutinní proces.

Sepsal jsem si neověřené předpoklady, s nimiž jsem pracoval. Na základě nich jsem sestavil online dotazník a získal pár set odpovědí. Poté následovaly rozhovory, jež se z důvodu pandemie uskutečnily přes platformu Zoom. Otázky jsem kladl na základě částí výsledků dotazníků, které mě překvapily. Vyzpovídaným jsem ale nechával velkou svobodu, jelikož jsem chtěl slyšet i něco, na co by mě samotného nenapadlo se zeptat.

Celkově mi proces připadal příjemný. Všichni zapojení cyklisté byli pro můj nápad zapálení a poskytli mi data důležitá pro další úpravy.

Jaký pro tebe měla účast v soutěži přínos?

U programů podobných Soutěž & Podnikej vidím největší přínos v navazování nových kontaktů – ať už jde o zkušené mentory, experty, porotce a organizátory nebo další mladé lidi, kteří mají drive měnit svět.

Jak se chystáš na souboj v republikovém finále

Neúčastním se programu primárně kvůli výhře, ale abych akceleroval svůj business, naučil se nové věci a poznal nové lidi. Než abych se připravoval na utkání s dalšími finalisty, pracuji na rozvoji Compi jako takovém. Případná výhra Soutěž & Podnikej by měla být jen důsledkem.

Svůj čas nyní investuji hlavně do neustálé komunikace s budoucími zákazníky a chystám první společné vyjížďky pořádané ještě před spuštěním Compi. Druhou oblastí, která je pro mne nyní kritická, je vývoj aplikace. Hledám tedy partnera, jenž by obstaral tuto část.

Od koho cítíš největší podporu?

Osobně nechci případné starosti spojené s Compi vztahovat na své blízké. Na druhou stranu jsem se vždy cítil neskutečně šťastný za to, jakou oporu v nich mám. Už od dětství jsem naučený rozvíjet se a pracovat na tom, co si umanu. Za to mé rodině patří velké díky, jelikož bych bez ní nebyl nyní tam, kde jsem.

Kde tě mohou naši čtenáři kontaktovat?

Nyní můžete Compi sledovat jak na Facebooku, tak i na Instagramu. Ti nejvíce natěšení mohou odebírat novinky prostřednictvím newsletteru. Snažím se s budoucími zákazníky komunikovat na velmi osobní úrovni, proto je možné mi napsat například na Facebook, LinkedIn nebo mě oslovit e-mailem.

Buďte i vy součástí republikového finále! Připojte se k nám na jedné ze tří platforem – Facebooku, LinkedIn nebo YouTube – a vychutnejte si akci z pohodlí vlastního domova či kanceláře. Těšíme se na vaši účast. 

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka ráda píše a čte, u nás v týmu se proto prosadila jako redaktorka. Do její kompetence také spadá komunikace se školami a dalšími institucemi.

Hodnocení:
Více článků od autora