Designér a absolvent Petr Starý: Mým snem bylo vymyslet lavičku, kterou budu potkávat v parcích

Dřevem k srdcím zákazníků. To je ve zkratce náplň projektů absolventa Petra Starého. V dnešním interview se můžete dočíst, jak vypadala jeho cesta za snem a co všechno by si člověk měl představit, když se řekne název Kudomu – Petrovy nové značky. Dozvíte se například o dokonalé garáži pro kolo – čili cykloboxu – nebo že záhon si můžete pěstovat i na terase v elegantním velkoobjemovém květináči Liger.

Ahoj Petře,
začneme zlehka, jak se máš?

Nikdy to nebylo lepší! Dělám jen to, co mě baví, a ostatní věci si jednoduše přizpůsobím, aby mě ve finále také bavily. V praxi to znamená, že si vše užívám a to je moc fajn.

Mohl bys našim čtenářům krátce představit sebe a své projekty? Co je dnes tvojí největší náplní?

Jsem produktový designer s podnikavým myšlením. Rád spojuji design a podnikání do jednoho. Neexistuje pro mě větší potěšení než dovést svou myšlenku přes skicu na papíře až po tlačítko „přidat do košíku“. Dřív jsem věřil, že mít svůj produkt v prodeji, představuje pro návrháře největší úspěch. Časem jsem si ale uvědomil, že to je jen půlka cesty. Ve výsledku je mnohem důležitější umět svůj nápad prodat. Každý produkt vyžaduje vlastní marketingovou strategii. A tímto procesem procházím od A až do Z u všech svých projektů, mezi které patří moje značka Peca Studio, WoodBag, naše rodinná firma Urbania a teď nově značka Kudomu.

Co slavný Woodbag? Daří se mu stále?

Daří. Ale pořád prochází hodně změnami. A to nejen samotný dřevěný batoh, ale i náš tým. Celá firma je neustále v pohybu a rozhodně zatím nemůžeme říct, že je stabilní. Když ale říkám, že se WoodBagu daří, znamená to, že se daří mně a Jonášovi. WoodBag nám totiž přináší velké množství zkušeností a kontaktů, což považuji za úspěch ten nejcennější.

Kdy a proč ses vlastně rozhodl věnovat zrovna práci se dřevem?

Tohle nebylo asi úplně vědomé rozhodnutí. Můj děda je umělecký modelář, strýc vyrábí dřevěné paddleboardy, tátovým největším koníčkem je vyrábět si k sobě domů dřevěný nábytek… Máme to v rodině. Navíc když máme stolařskou dílnu, mám to jako na talíři. Práce se dřevem je krásná, inspirující a v dnešní uspěchané době i úžasným tréninkem trpělivosti. 

Soustřeďme se na tvé nové dílo Kudomu. Osvětlil bys nám podrobně nejen samotnou firmu, ale i příběh, který se odehrál v jeho pozadí? Co se stalo hlavní iniciativou pro jeho založení?

V roce 2000 vznikla naše rodinná firma Urbania. Ve stejný rok jsem se narodil já, a tak jsme rostli a dospívali spolu. Už jako malý jsem chtěl s něčím pomáhat a rád jsem pozoroval, jak všechen ten nábytek kolem mě vzniká. Neustále jsem kladl dotazy začínající slovem proč. „Proč se ta lavička vyrábí takto? Proč má takový tvar? Proč je to tak složité?“ Nakonec jsem došel ke zlomové otázce: „Proč to nevymyslím sám a lépe?“

V ten moment se zrodil můj sen vymyslet lavičku, kterou budu potkávat v parcích. Ze začátku jsem ve firmě pomáhal jako brigádník ve výrobě, a to v zámečnické, stolařské, natěračské i kompletační dílně. Odpracoval jsem ve výrobě několik stovek hodin a díky tomu jsem pochopil hodně výrobních procesů. Když mi bylo 17, konečně jsem se pustil do návrhu vlastní lavičky. Všem ve firmě připadala naprosto skvělá a opravdu se zařadila do našeho portfolia mezi ostatní produkty. Vznikla tak lavička Spirit a mně se splnil sen. 

Teď přesně po dvaceti letech nás s tátou napadlo začít nabízet výrobky i pro B2C trh a založit novou značku. V roce 2020 tak vznikla značka Kudomu

Jaké produkty nabízíte? Nachází se mezi nimi nějaké tvé oblíbené perličky nebo čerstvé novinky?

Hlavním produktem, na který jsme sázeli nejvíce je náš cyklobox – úschovna na kola. Mezi další patří náš nejprodávanější cyklostojan IKS a kolekce zahradního nábytku Iconi. Novinku představuje můj vlastní návrh – velkoobjemové květináče Liger. Řekl bych, že naše nové květináče jsou výjimečné především svou velikostí – umožňuje si vytvořit poměrně velký záhon přímo na terase. Dával jsem si obzvlášť záležet na tom, aby se v nich rostlinkám dařilo. Květináče jsou opatřeny vnitřní plastovou vložkou, která má přepadové otvory a může být doplněna o samozavlažování. 

Jak probíhá samotná výroba?

U květináčů Liger jsem využil celý potenciál naší dílny. Květináč má robustní ocelovou konstrukci a dřevěné opláštění. U nás tedy probíhá výroba nejen veškerých ocelových prvků, ale i dřevěných latí. Do dílny přijdou surové ocelové profily a akátové fošny a odchází nablýskaný květináč. V pozadí produkce se nachází skvělý tým spolupracujících lidí. Jen díky tomu, že všichni dbají na kvalitu a práce u nás je baví, vznikají kvalitní výrobky a máme spokojené zákazníky – a to nejen v moment, kdy od nás produkt dostanou, ale po spoustu následujících let. 

Co představovalo největší překážkou při realizaci nápadu? Jak jste se s problémy vypořádali? 

Nejen u květináčů Liger, ale i celé značky Kudomu byl největší překážkou čas. Založit novou značku jsme se rozhodli na podzim roku 2020 a na jaře 2021 jsme potřebovali už spustit nový eshop s alespoň jedním novým produktem. Měli jsme tak jen několik měsíců na vytvoření webu s celým obsahem včetně konfigurátoru a zároveň vývoj nového produktu. Mezitím jsme se samozřejmě museli starat o mateřskou značku Urbania. Jak jsme se s časovým tlakem vypořádali? Prostě jsme se snažili a dali do toho všechno. I když jsme nestihli původní deadline, nakonec vše dopadlo na jedničku.

Zažil jsi ve firmě naopak i nějaké vtipné, zářné momenty?

Nejzábavnější chvíle přišla, když jsem si uvědomil, že to nejtěžší na celém novém projektu bylo vytvořit nový název. Každý den u nás doma probíhaly dlouhé debaty o jménech, kupily se nám popsané papíry s nápady… Buď jsme si verzí nebyli jistí nebo už podobný název vlastnila jiná firma. Finální forma Kudomu se zrodila v hlavě mojí mámy. Dokonale padla  celému konceptu, a tak jsme se definitivně rozhodli. V ten moment se mi hrozně ulevilo. 

Jak vypadají tvoje plány na rok 2021? Kdybys nakoukl do křišťálové koule, jakou budoucnost pro své Kudomu bys spatřil třeba za 5 let?

Moje plány po zbytek roku jsou celkem prosté. Chci veškerou svoji energii soustředit především na Kudomu. Navrhnu další produkty, budeme zlepšovat web, vyhledávat nové spolupráce, zřizovat showroom v Praze a v Brně, zkoušet další marketingové nástroje atd. 

A kde bych si představoval Kudomu za 5 let? To je hodně dlouhá doba. Za 5 let bych si přál, aby Kudomu byla samostatná stabilní firma a měli jsme spokojené vracející se zákazníky nejen po celé republice, ale i v zahraničí. Představoval bych si, že tou dobou začneme stavět nové výrobní haly a rozšíří se i náš tým. 

Zvládal jsi dělit čas mezi školou, všemi projekty a firmami? Mohl bys našim čtenářům předat nějaké užitečné rady, co se podnikání v mladých letech týče?

Popravdě moc nezvládl. Neumím se soustředit na víc věcí zároveň. Když něco dělám, chci to dělat nejlépe, jak dovedu. To byl taky jeden z důvodů, proč jsem letos opustil vysokou školu a začal jsem se věnovat jen svým projektům. Obzvlášť když navrhuji nový produkt, jsem tím pohlcen natolik, že nedokážu přemýšlet o ničem jiném. Občas se mi stává, že i uprostřed noci vyskočím z postele a běžím ke stolu rychle nakreslit nějaký nápad. Můj největší fail nastává vždycky při odhadu, kolik mi co vezme času. Vždycky si něco naplánuju a pak to nestíhám. Tudíž v tomto moc dobrý nejsem, to nebudu lhát. 

Čím dál více si uvědomuji, jak je time management důležitý. Takže kdybych měl něco poradit mladým podnikatelům – hlavně se naučte plánovat čas, ušetří vám to hodně času. 🙂 

Chtěl bys předat čtenářům poslední myšlenku?

Když jsem byl na střední, znal jsem kolem sebe spoustu podnikatelů v mladém věku, ale nikdo z nich ve skutečnosti nepodnikal. Vždy si našli výmluvu nebo se báli nápady zrealizovat. Právě tohle dělá mezi lidmi rozdíl – pokud chcete vyhrát závod, nesmíte stát v hledišti. Ať se zdá váš nápad jakkoli hloupý, jakkoli nereálný, říkám vám zkuste to

I když to nakonec třeba nevyjde, tvoření je vždy zábava. Naučíte spoustu nových věcí a potkáte skvělé lidi – jsem si stoprocentně jistý, že vás to posune. A pokud jste podnikatel, co nepodniká a nemá ani žádný nápad, dejte si láhev vína, ono vás něco napadne.

A není lepšího začátku než program Soutěž & Podnikej! Řiďte se Petrovou radou a neleňte. Již v srpnu začne přihlašování do 6. ročníku, tak neváhejte a zkuste si, jak probíhá proces zakládání businessu na vlastní kůži.

Ohodnoťte tento článek

Eliška Tajovská
Autor
Eliška Tajovská

Eliška se ve volném čase nejraději věnuje knihám a psaní nejen soutěžních povídek. V týmu Soutěž & Podnikej zastává funkci šéfredaktorky. Zúčastnila se také čtvrtého ročníku programu, a to se svojí kamarádkou Šárkou, naší nynější manažerkou. Elišku najdete a můžete sledovat na sociálních sítích - Facebooku a Instagramu.

Hodnocení:
Více článků od autora
Přejít k navigační liště