Prezentuj jako Steve Jobs
Všude se dočteš spoustu rad a teoretických poznatků, co má tvá prezentace obsahovat, jak se dívat posluchačům přímo do očí, jaký postoj těla zaujmout a tak dále. Kde se ale setkáš s opravdovými prezentacemi, které v minulosti uspěly a přilákaly miliony dolarů od investorů? Přesně tak, tento článek obsahuje pouze tipy a inspiraci založenou na prezentacích velikánů, žádná školní teorie.
1) Pokud se cítíš jako opravdový inovátor
V případě opravdové novinky na trhu, popřípadě cestě k řešení problému lišící se ve velké míře oproti minulým produktům, se podívej na prezentaci LinkedInu z roku 2004. Vizuálně sice nesedí dnešnímu ideálu, avšak technika porovnání LinkedInu s dřívěji založeným Googlem a ostatními jakožto Web 2.0 je přímo geniální.
Co je podle tebe ve světě zastaralé a jak se tvé řešení liší? Jedná se o obrazné vysvětlení důvodu, proč by zrovna tvůj startup měl být úspěšný. Celou prezentaci LinkedInu ze srpna 2004 najdeš na tomto odkaze.
Nejen že můžeš lépe vysvětlit, o co se pokoušíš, ale zároveň lze poukázat na urgenci začít, protože jako první inovátor shrábneš největší část trhu – stejně jako to udělal LinkedIn.
2) Pokud máš příběh, jak jsi k nápadu přišel
Příběhy jsou jednou z nejmocnějších zbraní tvé prezentace. Velmi málo lidí zaujmou čísla či odborné termíny na prvních stránkách prezentace. Začátek by měl přeci vtáhnout posluchače do tvého světa, aby se chtěl dozvědět více a udržel si tak pozornost po celou dobu. Jelikož by tvůj nápad měl být řešením na určitý problém ve společnosti, vzpomeň jsi, jak jsi na něj vlastně přišel.
Dwolla, online platební brána mezi dvěma uživateli, dokázala svým příběhem o problému jednoho ze zakladatelů přinést přes 16 milionů dolarů. Téměř na úplném začátku je snímek s krátkým shrnutím, co vlastně přivedlo zakladatele do tohoto odvětví a k tvorbě produktu Dwolla. Stejně jako oni ale určitě nerozepisuj celou esej slovy na snímek samotný, ale raději větší část jen řekni. Posluchač přeci jenom může buď číst, nebo tě poslouchat – ne obojí najednou.
3) Pokud to máš už rozjeté
Facebook byl už v roce 2004 celkem boom, o čemž také svědčila aktivita jeho uživatelů. Jelikož se už tehdy jednalo o sociální síť, tak zrovna tato čísla byla pro potenciálního investora jedny z nejdůležitějších. Celou prezentaci Facebooku z jara 2004 najdeš zde.
V případě, kdy už dokážeš nějaká taková čísla alespoň drobného úspěchu dát dokupy, určitě neváhej. Stačí i výsledky z tvého prvotního prototypu, který jsi následně otestoval na trhu. Důkaz, že tvoje hypotéza je pravdivá a že tvůj produkt již byl poptáván, dodá sebevědomí jak tobě jako prezentujícímu, tak i investorům či porotě. Ukážeš tím totiž, že jen neteoretizuješ o úspěchu produktu, ale že se i v praxi potvrdil.
4) Pokud se rád zasmeješ
Jaký pocit přijde když se s neznámým člověkem zasměješ stejnému tématu nebo jeho vtipné povídce? Když vzbudíš v posluchači kladné emoce svojí humornou vsuvkou v prezentaci, bude nevědomě lépe vnímat tebe i tvůj výstup. A navíc znovu upoutáš pozornost publika, která se postupem času ztrácí. Když k pousmání ještě k tomu nabádá i tvůj trochu kuriozní produkt jako tomu bylo například u Manpacks, dodávací služby mužských potřeb a spodního prádla, skvělé, neboj se toho.
5) Na vizuální stránce záleží
Sice člověk nemá soudit knihu podle obalu, ale v případě prezentace si lidé na design potrpí. Snaž se proto držet v barvách své značky a kdykoli přijde na fakta, které bys jinak mohl napsat slovy, snaž se je raději co nejvíce a nejsrozumitelněji vizuálně znázornit. Podívej se na následující příklady snímků se stejným obsahem a posuď sám, jakou z nich bys raději prezentoval:
Další využitelné zdroje pro přípravu prezentace:
- Ikony pro vizuální znázornění tvých myšlenek:
- Složitější ilustrace pro prezentaci:
- Šablona pro tvorbu prezentace:
Popřípadě pro další inspiraci ze světa prezentací vyraž sem a jakmile budeš připraven, nezapomeň si pročíst náš manuál, jak svým výstupem odzbrojit porotu či budoucí investory. Nemáš se čeho bát, tak vyraž do světa a začni prodávat. 😉