Absolvent Lukáš Valas: Člověk nemůže nikdy předvídat, co se stane, a obzvlášť ne v podnikání

Dnes vám přinášíme rozhovor s dalším z našich úspěšných absolventů, konkrétně Lukášem Valasem, který se se svým projektem SKILD umístil v Moravskoslezském kraji na krásném 2. místě a díky divoké kartě postoupil do finále 4. ročníku. Svěřil se nám, jak náročné bylo prezentovat takový produkt, jako jsou zrovna kondomy. Co mu tato praxe přinesla?
A v čem spočívá celá myšlenka? Za každý prodaný kondom značky SKILD posílají kluci jeden další kus přímo do Afriky. Snaží se tak vyplnit díru na trhu a samozřejmě pomoct tam, kde je zrovna s tímto problémem třeba bojovat. Distribuci by jim do budoucna mělo usnadnit propojení s organizací Lékaři bez hranic.

Ahoj Lukáši! Tak jak si doposud užíváš prázdnin? Máš nějaké zážitky, o které by ses s našimi čtenáři rád podělil?

Léto je mé nejoblíbenější období v roce a ačkoli byl červenec trochu deštivější, srpen to zatím plně vynahrazuje. Já doháním, co se jen dá, u bazénu na zahradě. 

Momentálně probíhá druhé kolo přihlašování do 5. ročníku Soutěž & Podnikej. Jak to vypadalo u tebe a Františka? Váhali jste s přihláškou, nebo šli na jistotu?

Jakmile jsem se od Františka dozvěděl veškeré informace, jež se o soutěži dozvěděl on sám, tak jsem v tom viděl příležitost se něco naučit. Nebyl důvod ji nevyužít.

S projektem jste zasáhli do nepříliš diskutované části trhu. Připomněl bys nám, jak vás napadlo nabízet zrovna “kondomy, které pomáhají”, jak je označil jeden z našich předchozích článků?

František minulé prázdniny četl knihu Faktomluvu, ve které se autor o Africe, jakožto trhu s nevyužitým potenciálem, zmiňoval. Náš prvotní nápad tedy spočíval v tom, že v Africe budeme prodávat něco, co je ve vyspělém světě běžně k dostání. Napadly nás kondomy, a to kvůli tamnímu problému s virem HIV a dalšími pohlavními nemocemi. Navíc jsme si z různých zdrojů ověřili, že tento kontinent opravdu trpí jejich nedostatkem.

Připadalo ti těžké prezentovat tento typ produktu, či celý koncept a podnikatelský záměr? Nebo se našly i náročnější věci? Jaké byly reakce tvého okolí, když jsi jim o vašem novém projektu vyprávěl?

Samozřejmě se jedná o poněkud méně všední téma, ale ani já, a myslím si, že ani František, jsme s tím nějaký značný problém neměli.

Co se týče reakcí našeho okolí, tak jsme mohli vidět naprosto všechno. Našli se i takoví, jež nám vůbec nevěřili, ale pak i ti, kteří se hned nabízeli, že pro nás budou testovat.

Jak to s projektem vypadá aktuálně? Které překážky se vám již podařilo zdolat?

Momentálně vyjednáváme s bankami o úvěru, jenž by nám dovolil projekt financovat na dva roky.

Letošní sezóna dopadla asi jako pro každého podnikatele pohybujícího se kolem festivalů a veřejných hromadných akcí katastroficky – chtěli jsme se totiž uvést na trh právě tam. Aby toho nebylo málo, pocházíme z Moravskoslezského kraje… 

Kdo všechno teď s tebou na SKILD pracuje? Je to stále jen tvoje a Františkova záležitost, či se počet členů týmu rozrostl?

Náš tým se rozšířil o dva lidi, oba jsou našimi společníky. Jedním z nich je Tomáš Vojkůvka, který byl dokonce naším mentorem v průběhu soutěže.

Co vás s projektem čeká v nejbližší době?

Jak už jsem dříve zmínil, snažíme se získat peníze od banky a vytvořit si nějaký solidní rozpočet. Kvůli aktuální situaci nemůžeme počítat s festivaly, a proto se musíme vydat cestou B2B.

Chtěli byste později expandovat také do zahraničí?

Samozřejmě ano, ale prvně musíme uspět v našem malém českém rybníčku.

Napadá tě něco, co bys na začátku programu rád věděl, jakou radu by sis dal?

V podstatě mi vše kolem programu Soutěž & Podnikej naprosto vyhovovalo. Překvapení, jež cesta přinesla, jsou koneckonců také jedna z mnoha věcí, které se mi na soutěži líbily. Člověk nemůže nikdy předvídat, co se stane, a obzvlášť ne v podnikání.

Co ti účast v Soutěž & Podnikej přinesla? Čeho si na něm nejvíce ceníš?

Soutěž & Podnikej mi přinesla to nejcennější v životě – zkušenosti. Nikdy bych si nemyslel, že si budu moct vyzkoušet tvorbu, prezentaci a realizaci celého byznys projektu v pouhých 17 letech.

Jaké jsou tvé podnikatelské plány do budoucna? Které výzvy bys ještě rád překonal?

Můj cíl je vytvořit kvalitní značku kondomů, kterou člověk – stejně jako Durex či Primeros – najde v každé drogerii ve městě. Jednou bychom rádi byli ikonou pro toto odvětví, ale to jsou vysoké cíle, jež pro nás představují zatím jen sci-fi.

Co bys na závěr popřál všem účastníkům 5. ročníku programu? 

Hodně štěstí a vydařené práce! Snad vám to přinese stejnou sumu dobrých zážitků jako před rokem nám.

Zaujala tě Lukášova zkušenost s programem Soutěž & Podnikej? Tak proč si neprožít tu vlastní? Neváhej už ani minutu a přihlaš se ještě dnes!

Pro více informací o soutěži mrkni na náš web.

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka ráda píše a čte, u nás v týmu se proto prosadila jako redaktorka. Do její kompetence také spadá komunikace se školami a dalšími institucemi.

Hodnocení:
Více článků od autora