Finalisté Petr a Pavel Zeronikovi: Chceme pít kávu bez výčitek

Bratři Petr a Pavel Zeronikovi šíří vůni kávy až na pole. Svojí vizí, v rámci níž dávají tomuto nektaru druhý život, ohromili porotu v ústeckém regionálním finále. S projektem Flowerffee touží zužitkovat potenciál jedné opomíjené a přitom blahodárné suroviny – kávové sedliny. I jeden šálek napomůže obnově dnes nadměrně používané půdy. Jak se baristům daří a kam se jejich myšlenka za poslední měsíce posunula?

Co je Flowerffee?
Zdravíme Petře a Pavle,
mohli byste nám svůj nápad trochu přiblížit?

Projekt celkově dělíme na dvě fáze:

1. Ekologická fáze: Surovinou, která nás zajímá, je kávová sedlina. Ale kde končí tento nesmírně hodnotný a přírodě prospěšný materiál? Na skládkách nebo v oceánech. My ji však společně s bohatstvím, jenž poskytuje, vracíme přírodě. Snižujeme množství odpadu a uzdravujeme půdu, čímž pomáháme udržovat planetu.

2. Praktická fáze: Představte si hnojivo, které je naprosto přírodní, prospívá rostlinám, včelám a zároveň značně redukuje množství odpadu – to je Flowerffee. Odebíráme kávovou sedlinu a měníme ji na hnojící pelety. Při dlouhodobém používání pouze nehnojíte rostlinu, ale také díky tomu obnovujete půdu. Zkrátka dáváte kávě druhý život.

Kde jste čerpali inspiraci?

Ve volném čase pracujeme jako baristé v libereckých kavárnách, ovšem káva pro nás není pouze zaměstnání, ale i hobby. Vždy jsme vnímali, kolik se tohoto nápoje vypije, ovšem nikdy předtím nás nenapadlo, jaké množství odpadu se z jeho přípravy vytvoří.

Po krátkém pátrání jsme zjistili, že kávové sedliny se po světě ročně vyhodí, a tak i promarní, kolem sedmi milionů tun! Protože jsme tuto skutečnost chtěli změnit, napadl nás nový způsob, jak této zázračné suroviny plné živin využít v zemědělství.

Chceme, abychom my všichni mohli pít kávu bez výčitek.

Na koho projekt cílí a jakou přidanou hodnotou zákazníky osloví?

Míříme na každého, kdo nechce nechat osud planety náhodě a touží pomoci svým rostlinám. Naše hnojivo je totiž jednoduché, ekologické a dlouhodobě dodává půdě potřebné výživné látky. Přitahuje dokonce včely a žížaly, zároveň však odpuzuje škůdce nebo kočky. Mj. prospívá struktuře půdy – zadržuje vodu a provzdušňuje.

Ideálními uživateli jsou tedy zahrádkáři, pěstitelé či zemědělci, již hledí dále než jen na okamžitou produkci a vědí, že Zemi máme pouze jednu.

Co vám dal do vínku program Soutěž & Podnikej?
Jak probíhala validace projektu? Jaký postoj jste vůči tomuto strašákovi zaujali?

Stále pokračujeme v ověření funkčnosti našeho záměru. Máme za sebou od laboratoře podrobný rozbor našeho produktu. Nyní s ústavem registrace hnojiv řešíme zaevidování. Chceme, aby se produkt prodával dlouhodobě a nejenom jako módní trend. Dáváme tedy procesu příprav všechno.

Po prvních úkolech v Soutěž & Podnikej jsme s validací už neměli – a ani nemáme – problém. Když se člověk do něčeho pustí s radostí a vyhlídkou, že by svými činy mohl změnit svět k lepšímu, nic mu nezabrání pokračovat a rozvíjet svůj projekt.

Ohlédněme se zpět – které části programu vnímáte jako nejzáludnější?

Problémy nám v začátcích dělala především logistika spojená s obchodem. Naše představy se při realizaci nepotkaly se skutečností tak, jak jsme doufali. Vnímali jsme věci mnohem jednodušeji, a nekoukali na trh komplexně. A právě proto jsme rádi za soutěž. Díky dobrému vedení a porotcům jsme zavedli spoustu úprav a dosáhli zlepšení hned v několika směrech.

Ze startu pro nás byl také zakopaným psem time-management a komunikace. Pevný harmonogram nám tak pomohl rozdělit si práci. Postupně jsme nastolili i ideální systém domluvy, který používáme doteď.

V čem pro vás spočívá největší přínos programu?

Soutěž nám poskytla základnu a pevnou půdu pod nohama, od které jsme se mohli odrazit.  Na samotné cestě jsme se pak zlepšovali díky konzultacím s mentory a zpětné vazbě od poroty. Především jsme vděčni za podporu při realizaci našeho projektu a komunitu – díky ostatním účastníkům jsme si uvědomili, že nejsme sami, a to nás hnalo kupředu.

Fáze projektu: tady a teď VS. kudy a jak dál?
Navázali jste již spolupráci s nějakou další firmou, člověkem? Kdo je pro vás největší oporou?

Již spolupracujeme se čtyřmi kavárnami v Liberci, od nichž odebíráme kávovou sedlinu. Nápad je velice oslovil a získal nám jejich plnou podporu. Dvě z nich mají vlastní pražírny, ze kterých distribuují kávu do více než 200 dalších podnikům po celé republice. Prostřednictvím majitelů pražíren plánujeme oslovit jejich zákazníky za účelem odběru kávového lógru.

Také naše škola Doctrina nám je opěrným pilířem. Komunikuje s úřadem pro registraci hnojiv celé České republiky a povzbuzuje nás jako studentský projekt. Dále jsme absolvovali schůzky s patentovým úřadem a několika úspěšnými podnikateli v Liberci. Ti nám pomohli s realizací projektu svými radami.

A nakonec samozřejmě rodina. Ta to asi odnáší nejvíc. Víte, ona se sušená kávová sedlina dostane opravdu úplně všude, a protože začínáme doma ve sklepě, je to s námi občas složité.

Kde si ideálně představujete budoucnost Flowerffee?

Během roku naše hnojivo dostane oficiální potvrzení a bude ověřena jeho efektivita na spřátelených farmách pod dozorem ekologů. Zahájíme prodej via e-shop a rozjedeme propagaci přes sociální sítě (Hithit, Instagram, Kickstarter). Zdokonalíme a znásobíme výrobu našeho produktu.

Za pět let bude firma etablovaná na trhu a její produkty prodávané v hobby marketech. Úspěšná kampaň na Kickstarteru již bude za námi a vydáme se hledat partnery po světě. Zároveň v tu dobu už plánujeme mít vlastní prostory.

Jak se republikové finále promítá do vašich příprav? Na čem právě převážně pracujete?

Od krajského kola jsme se prezentací nepřestali zabývat. Porota nám předala spousty zajímavých rad a nápadů. Nejvíce se ale momentálně věnujeme marketingu a výrobě. Ladíme tvorbu pelet a hledáme vhodnou variantu, jak kávovou sedlinu rychle a hlavně levně usušit – je to totiž nejnákladnější proces.

K tomu pracujeme na kampani – hlavním logu projektu, e-shopu, samolepkách, které budou mít na dveřích partnerské kavárny atd. Obecně se snažíme vytvořit jméno a image naší firmy.

Jak a kde plánujete přetvářet kávový lógr v peletky či tablety?

Jako každý velký projekt i my začínáme v garáži – respektive ve sklepě, kde jsme vystěhovali, co se dalo. Pro rozjezd, fungování a ověření trhu je to sice náročné, ale zcela dostačující. Hlavní obtíží je nalezení efektivního způsobu, jak kávovou sedlinu usušit. Prozatím jsme si udělali provizorní výrobnu s home-made sušičkou i vlastním peletovacím strojem. Jakmile se prostory stanou nedostatečnými, začneme shánět větší.

Jsou vaše produkty k zakoupení již nyní? Pokud ano, kde? A pokud ne, kdy předpokládáte, že budou Flowerffee výrobky dostupné?

Stěžejní brzdou je udělení schválení hnojiva, kvůli němuž zatím neprodáváme. Nicméně čas, který registrace zabere, věnujeme testování výroby a přípravě ověřovací studie o funkčnosti produktu. Nejpozdější termín vstupu na trh plánujeme před Vánocemi – aby lidé byli přichystaní na jaro a hlavně využili možnosti koupit hezký dárek.

Bratři baristé se ze všeho nejdřív snaží svůj projekt doladit do posledního puntíku, a tak je zatím nenajdete na sociálních sítích ani e-shopu. Jak se však kávovým milovníkům zadaří na republikovém finále, budete moci sledovat již 16. dubna 2021 na našem Facebooku, LinkedInu nebo Youtube. Stay tuned!

Ohodnoťte tento článek

Eliška Tajovská
Autor
Eliška Tajovská

Eliška se ve volném čase nejraději věnuje knihám a psaní nejen soutěžních povídek. V týmu Soutěž & Podnikej zastává funkci šéfredaktorky. Zúčastnila se také čtvrtého ročníku programu, a to se svojí kamarádkou Šárkou, naší nynější manažerkou. Elišku najdete a můžete sledovat na sociálních sítích - Facebooku a Instagramu.

Hodnocení:
Více článků od autora