Vývoj vlastní aplikace 1.DÍL – Kde začít a co bys měl vědět?

Svět jde nesmírnou parou vpřed a digitalizace vládne trhu. Investory lákají moderní technologie, jelikož se díky nim za posledních pár let našlo ohromné množství nových řešení na zastaralé postupy. Dveře pro nové nápady jsou stále otevřené dokořán. Ať už je to dovážka jídla, hra na piano či nacházení nových přátel, vše se mění pod rukama vývojářů a inženýrů. Jak tedy naskočit na vlnu digitálního světa a nezůstat pozadu? Pojďme se vybavit základními znalostmi z oblastí aplikací.

Víte, jak spočítat náklady na vývoj vaší appky? A jaký je rozdíl mezi webovou aplikací, mobilní “native” aplikací a progresivní webovou aplikací? Máte tušení, kolik si AppStore v rozhraní iPhonu za zobrazení aplikací účtuje? V této dvojdílné mini-serii si stručně a jasně ukážeme, co je potřeba pro vývoj vaší appky bez nutnosti technických znalostí, a představíme jednoduchý postup, jak si spočítat náklady na naprogramování a údržbu.

Nejdříve pojďme porovnat webové, mobilní a progresivní webové aplikace:

Webová aplikace

  • Webová aplikace je například Facebook, pokud ho otevřete v internetovém vyhledávači – ať už v Safari na IPhonu, nebo v Google Chrome na notebooku.
  • Dalo by se jí tedy říkat “univerzální”, jelikož uživatelé si ji mohou otevřít jak na počítači, tak i na mobilu. Avšak nemusí to pro ně být zrovna šálek kávy…
    • uživatelské rozhraní je často méně pohodlné než u mobilní aplikace
    • rychlostí většinou zaostává za mobilními aplikacemi
  • Relativně levnější volba
  • Rychlejší cesta na trh, jelikož se nemusí čekat na schválení od obchodů s mobilními aplikacemi (App Store, Google Play).
  • Nepožadují stažení ani aktualizace ze strany uživatelů.
  • Lehčí údržba

Mobilní aplikace

  • Tzv. “native” mobilní aplikace přichází s rychlejším načítání obsahu
  • Snadnější používání pro uživatele
  • Některé fungují i bez internetového připojení (pokud to samozřejmě není sociální síť či podobné platformy, které potřebují “propojení se světem”).
  • Dále nabízí možnost propagace skrz App Store či Google Play.
    • Jednorázový poplatek za zobrazení na Google Play: $25 (600 Kč)
    • Cena za zobrazení na App Store: $99/měsíc (2400 Kč)
    • V případě placené aplikace pro uživatele si tyto platformy ještě navíc berou kolem 30 % z prodeje.
  • Nutnost stažení aplikace do mobilního zařízení představuje riziko. Někteří uživatelé si totiž nechtějí stahovat další aplikace kvůli místu na ploše nebo nedostatku paměti.
  • Mobilní aplikace vyžadují samostaný vývoj na jiné operační systémy – tedy hodiny strávené na programování pro iOS a poté další desítky hodin pro Android.
  • Je však možná i prostřední cesta, tzv. “multiplatform”. V té programátor vyvíjí appku, kterou lze umístit jak na iOS (IPhone), tak i na Android. Nevýhodu představuje využití softwaru (programu) třetích stran. To znamená, že technické řešení je z části závislé a omezené tímto programem.

Progresivní webová aplikace

  • Většinou zkracováno jako “PWA”.
  • Kombinuje funkčnost a jednoduché ovládání mobilních aplikací s přístupností webových aplikací bez nutnosti instalace.
  • Uživatel přijde na vaši webovou stránku a vyskočí okénko, které uživateli nabídne umístění ikony vaší progresivní webové aplikace na plochu jejich zařízení. Dále tuto appku můžou využívat téměř jako “native” mobilní aplikaci – avšak nemusí nic stahovat, ani instalovat.
  • Progresivní webová aplikace je poměrně rychlá, a uživatelé tak nemusí čekat na načtení nových stránek.
  • Uživatelé mají přístup i když jsou offline, protože se data z internetu ukládají do jakési mezipaměti jejich zařízení.
  • Porovnáním ceny a rychlosti vývoje se umisťují mezi webovými a mobilními aplikacemi.
  • Velkou výhodu představuje možnost připomenutí “push” notifikacemi, díky kterým se uživatelé častěji vrací.
  • Narozdíl od webových aplikací mají PWA přístup k funkcím mobilního zařízení jako je kamera či dotyk prstu.
  • Možnost zobrazení v App Store a Google Play, avšak pro nezkušené programátory velice obtížné.
  • PWA jsou na trhu poměrně nové. Programátoři proto mají omezené informační zdroje ze kterých čerpat při problémy s vývojem. To může představovat riziko pomalejší tvorby aplikace či určitá omezení ve funkčnosti.

Vývoj aplikací

Jedna cesta k vytvoření appky, jež je značně levnější, je samozřejmě najít technicky zaměřeného co-foundera (spoluzakladatele). Zde máte pár rad pokud se vydáte tímto směrem:

Zaprvé se určitě porozhlédněte kolem sebe a mezi známými, jestli najdete a namotivujete člověka s technickými znalostmi. Aby se vám něco takového podobného povedlo, je samozřejmě nutné ho zaujmout.

Začněte velkými plány a inspirujte daného člověka co se snažíte ve světě zlepšit či vytvořit. A co to pro daného člověka vůbec znamená, co mu to přinese. Titul “spoluzakladatel startupu” je velice chytlavý a určitě stojí za to vyzkoušet. 

Jelikož mluvíte s technicky zaměřeným člověkem, musíte mít připravený alespoň rozsah a funkce vaší vysněné aplikace. Tito lidé se většinou chtějí zlepšovat v řešení problémů, prezentujte to i tak – je to pro ně možnost rozvoje svých programátorských dovedností.

Mějte však na paměti výše mezd, na které jsou vývojáři zvyklí. Určitě proto nezapomeňte zmínit podíl ve firmě. Avšak s tímto buďte velice opatrní a daného člověka určitě nejdříve poznejte osobně a ujistěte se, že spolu zvládnete spolupracovat dalších pár let.

Je to vlastně jakýsi váš “pitch” a určitě by se neměl podcenit. Stejně jako kdybyste prezentovali investorovi. Zaujměte posluchače, mluvte o jeho motivacích s vámi spolupracovat a inspirujte ho, co společně můžete dokázat. Pro tipy jak odzbrojit posluchače svojí prezentací vyražte na tento blogový článek.

Není lepšího místa na hledání technického nadšence než konference a meetupy zaměřené na tyto obory. Zde máte možné stránky a komunity, kde by se váš budoucí co-founder mohl vyskytovat:

Nic samozřejmě nezkazíte ani hledáním mezi členy Facebookových skupin. Rozumíme, chce to odvahu, ale bez ní podnikání prostě nejde.

V příštím díle této technické mini-série se seznámíme s náklady na vývoj vaší appky v případě, že využíváte externí agenturu. Poodhalíme průběh spolupráce a skutečnosti, na které je potřeba si dát pozor. Zkrátka a dobře řečeno, v příštím díle přivedeme váš milionový nápad k životu cestou číslo dvě – spoluprací se softwarovou agenturou.

Redaktor:  Jan Sobotka
Soutěž & Podnikej

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka úspěšně absolvovala 4. ročník programu S&P. Ve společnosti aktivních studentů se jí zalíbilo natolik, že se přidala k organizačnímu týmu soutěže. Nyní je pravou rukou Martina a stará se o operativu programu. Ve volném čase Šárka ráda posedává u šálku kávy, čte nebo se obklopuje svými nejbližšími.

Hodnocení:
Více článků od autora
Přejít k navigační liště