Otázkami k dokonalému webu, který bude opravdu fungovat

Uvažujete o tvorbě webu nebo modernizaci současných stránek? Na co myslet ještě před jejich tvorbou, při samotném plánování, a jaké jsou faktory výsledné úspěšnosti? Na tyto a další dotazy vám odpoví náš nový článek.

Ptejte se

Při navrhování a připravování struktury webu je důležité si položit pár otázek, které vám následně usnadní stránky správně uspořádat, tak aby vyhovovaly právě vašim zákazníkům.

  1. Potřebuji vůbec web? 

Přestože je dnes web takřka základ každého podnikání, ne každá firma ho vždy potřebuje. Zamyslete se proto, zdali ho opravdu budete využívat. Nechtějte ho jen proto, že ho mají všichni ostatní. Možná jste to právě vy komu bohatě postačí pravidelně a kvalitně spravované sociální sítě či další jakékoliv formy prezentace. Nejen o tom jak spravovat sociální sítě se dozvíte v článku od naší redaktorky Šárky

  1. Co od webu očekávám?

Jestliže jste si řekli, že webové stránky potřebujete, má to jistě své důvody. Stanovte si cíle, jež chcete s jejich pomocí splnit. Takovým cílem může být například zvýšení tržeb o 100 %, získání 20 zákazníků za měsíc, 1000 nových kontaktů na potenciální klienty. Nezapomeňte, že vaše očekávání by měla být vysoká, ale zároveň realistická.

  1. Co je účelem webu?

Chcete mít web jako svou prezentaci? Bude sloužit jako malý e-shop? Nebo naplní funkci velkého e-shopu se stovkami objednávek denně?

Stanovte si funkci svých stránek. Pomůže vám to nejen při výběru vhodného hostingu, ale i při plánování případné škálovatelnosti.

  1. Kdo je typickým návštevníkem mého webu?

I nad touto otázkou je třeba se zamyslet ještě před navrhováním webu. Od typického zákazníka se bude odvíjet design, obsah a spousta dalších prvků.

Vytyčené otázky pomohou nejen vám, ale i těm, kteří vám budou web tvořit. Snadno si po zodpovězení určíte priority a základní strukturu toho, co by měly vaše stránky obsahovat a jak by měly vypadat. 

Obsah, obsah, obsah

Také obsah je nedílnou a velice důležitou součástí webu. Obsahem se nemyslí jen samotný textový obsah, ale celkově všechny grafické prvky, bannery a různé funkcionality. Vždy je vhodné vžít se do role typického zákazníka. Co bude na webu určitě hledat? Kde to bude hledat?

Méně je někdy více. Mnohdy zákazník nepotřebuje vše, co jste si vymysleli. Čím přehlednější vaše stránky budou, tím lépe. Udržujte obsah aktuální – mažte ten starý a zbytečný, například pozvánku na akci, která již proběhla.

Design – i jedinečnost má své meze

Design je další neodmyslitelnou částí navrhování vašich stránek. Moderním, minimalistickým, ale hlavně osobitým designem určitě zaujmete. Jedinečnost a osobitost však nelze brát uplně doslova. Pomyslné standardy – jako je košík v pravém horním rohu nebo menu v patičce – se dozajista vyplatí dodržovat.

Design není jen o tom, že vaše stránky budou nějak vypadat. Nevědomky totiž dokáže ovlivňovat chování zákazníků. Zeptejte se proto sami sebe: Jak má web pusobit? Má být uklidňující, či vzbuzující profesionalitu? Jakou akci zákazníka očekáváte? Má utrácet, či na vašich stránkách strávit spoustu času? Vašim požadavkům je třeba přizpůsobit právě i design webu, což ve značné míře pomůže splnit očekávání a cíle.

(Ne)Vytvořím si web sám

Tvorba webu se může prodražit, ale ani jít metodou “zvládnu to sám” nemusí být ten správný krok. Jestli nejste profesionálové a vrhnete se do tvoření sami, krátkodobě sice ušetříte, ale dlouhodobě by web mohl přicházet o spousty klientů.

Zkušenější programátor vytvoří stránky, jež budou správně responzivní. Vyvarujete se tak chybám, které by mohly prodloužit načítání. Designér vám navrhne dobře vypadající stránky přímo na míru. Pamatujte, že není vhodné zadat zakázku jedinému člověku, jenž připraví celý web od grafiky přes programování až po copywriting. Práce na jednotlivých částech by tak nebyla stoprocentní. Škudlit každou korunu se nevyplatí ani u hostingu – ten z pohledu vašeho zákazníka ovlivňuje rychlost načítání, zabezpečení apod. Stránku, která se načítá déle jak 3 sekundy, většina návštěvníků opustí. I nezabezpečený web může zájemce odradit.   

Rada na závěr

Validujte! Máte již návrh webu hotový? Pošlete ho vaší cílové skupině, a zeptejte se, zdali je stránka přehledná, obsahuje vše potřebné atd. Získáte tak cenné informace a důležitou zpětnou vazbu.

Nám už nezbývá nic jiného, než že vám popřejeme hodně štěstí a trpělivosti při navrhování i tvorbě vaší webové stránky.

Ohodnoťte tento článek

Dominik Badošek
Autor
Dominik Badošek

Hodnocení:
Více článků od autora