Rady a tipy, jak přijímat zpětnou vazbu
Zatímco přijímání pozitivního feedbacku nakopává energii, negativní kritika už není žádná procházka růžovým sadem. Musíte zachovat chladnou hlavu, zapojovat se do konverzace a posbírat všechny rady. Sežeňte si mentora nebo se zapojte do rozvojového programu a proměňte své slabiny v silné stránky.
Kritika jako budovatel sebevědomí
Přestože se u zpětné vazby setkáte spíše s výtkami, zpětná vazba má být vyvážená. Měla by začínat a končit vždy s pozitivním sdělením, aby vás namotivovala v budování svých silných stránek. Oproti tomu by vám měla přiblížit konkrétní problémy, abyste je mohli rychle řešit.
„Člověk, který nikdy nedělá chyby, je člověk, který nikdy nedělá nic“ – Theodore Rooselvelt
Ne nadarmo se říká, že zpětná vazba je klíčem k úspěchu. Učit se přijímat kritiku má dlouhodobý efekt – zlepšuje vaše vztahy s lidmi, zesiluje self-esteem a poznáváte sami sebe.
Johariho okno sebepoznání
Jednou z metod sebepoznání je Johariho okno, pomocí něhož zjišťujeme, co o sobě víme a jak nás vnímají ostatní. Jeho model popisuje 4 oblasti:
1. Veřejná oblast – obsahuje informace a chování, které veřejně prezentujeme.
2. Skrytá oblast – všechny poznatky, které skrýváme před ostatními.
3. Slepá oblast – oblast našeho JÁ, které si neuvědomujeme, ale pro naše okolí je patrné.
4. Neznámá oblast – vytěsněné zážitky a pocity uložené hluboko v nevědomí.
U přijímání zpětné vazby hraje velkou roli naše JÁ ve Slepé oblasti. Ignorování výtek zabraňuje její zmenšení. Naším cílem je přenést její obsah do Veřejné oblasti.
Jak se vypořádat s negativní zpětnou vazbou
Připravte na slejvák kritiky
Občas se vám v takové situaci utrhnou emoce ze řetězu a není snadné ovládnout svou reakci. Zhluboka se nadechněte, vydechněte a ponechejte své emoce stranou. Dokud je zpětná vazba podávána slušnou formou, i vy reagujte s respektem a dodržujte zásady správné komunikace. Ne vždy musíte souhlasit s jeho tvrzením, ale při výbuchu vašich emocí a vzteku byste působili neprofesionálně. Kritik by pak v budoucnu už neměl zájem s vámi sdílet žádné myšlenky. Zkrátka v každém případě, i když je to někdo, od koho kritiku v budoucnu slyšet nechcete, bude lepší držet své pocity na uzdě. 😉
Aktivně naslouchejte
Abyste lépe porozuměli, požádejte o příklady a zkuste se vžít do role svého kritika. Je obtížné pochopit perspektivu někoho jiného, ale nový úhel pohledu je často velmi potřebný a měl by být vždy vítaný. Nakonec si shrňte všechny jeho myšlenky, abyste se ujistili, že se chápete a bavíte se o tom stejném. Není nic horšího, než když někdo mluví o voze a vy o koze.
Posuňte se dál
Negativní zpětnou vazbu časem proměníte v pozitivní, ale nesmíte usnout na vavřínech. Sepište si body, kterým je potřeba se věnovat, a neustále se posouvejte vpřed. Buďte každý den o malý krůček lepší.
A když se dostanete do slepé uličky? Sežeňte si mentora, zapojte se do programu nebo si třeba přečtěte knihu pro seberozvoj.
>>> 5 knih pro osobní i podnikatelský rozvoj
Nenechte si snížit sebevědomí
Zpětnou vazbu si vemte k srdci, ale jen tehdy, pokud jste si jistí, že se nejedná o ničivou kritiku. Jak ale poznat, jaká kritika je konstruktivní a jaká destruktivní? Konstruktivní se snaží o zlepšení vašich výsledků. Má vám ukázat problémy, ale zároveň k nich nabídnout vhodné řešení. Zatímco destruktivní ve vás vyvolává úzkostlivé pocity a snižuje vám motivaci, nebo jak již z názvu plyne – chce vás zničit.
Zvažte potenciální výhody i nevýhody
Zpětná vazba, kterou obdržíte, nemusí být jediným řešením. Nenechte se soudit podle jednoho názoru.
Srdečně poděkujte
Je velmi důležité poskytovatele zpětné vazby ocenit a poděkovat mu za jeho čas a sdílené myšlenky. Přijímat nával negativních názorů je opravdu náročné, ale být na opačné straně je často ještě obtížnější.
Až vás kamarád ze Soutěž & Podnikej požádá o upřímnou zpětnou vazbu na jeho projekt, neberte to na lehkou váhu. Přece jenom díky vám může nabrat novou inspiraci a vyhrát tak republikové finále.