Finalistka Petra Krejsová: Uvědomila jsem si, že začínám budovat opravdový byznys

Představujeme vám první z projektů, který si právem vydobyl postup do celorepublikového finále. Jedná se o udržitelnou módní značku TOBYŠLO, za jejímž vznikem stojí studentka Střední školy uměleckoprůmyslové Ústí nad Orlicí, Petra Krejsová. Ta svým výkonem odzbrojila porotu v Pardubickém kraji.

Základ projektu představuje proces upcyklace. Každý výrobek je tedy ušit z vyřazených lůžkovin, které Petra následně sama barví. Materiály shání od známých a z ubytovacích zařízení. Nejvíce jich má od vlastní babičky, snaží se však zajistit dlouhodobou spolupráci s podobně smýšlejícími hotely v České republice.

Pod zkratkou TBŠL vzniká volnočasové oblečení a doplňky, především ale kaťata se sníženým sedem a kimonové topy, z menších odstřižků pak roušky, scrunchies, šátky či ovosáčky. Značka míří na poměrně široké spektrum zákazníků – produkty si můžete zakoupit, ať už je vám čerstvých 15 nebo 30. Nejen že nákupem tohoto typu módy snižujete její ekologický dopad, navíc máte výběr z široké palety barev. Důležité je, abyste chtěli svou skříň doplnit o “špetku pošetilosti”.

Bylo, nebylo…

Peťa nám prozradila, že nápad vznikl při první vlně koronaviru na jaře 2020, kdy šila roušky a doma se jí sešlo hodně prostěradel. 

“Zároveň jsem při pohledu do plné skříně nevěděla, co na sebe. Ve škole jsme zrovna probírali konstrukci kalhot a dostali za úkol si je sami navrhnout a vyrobit. Tím vznikly první plátěné gaťky, které jsem si poté ještě obatikovala,” říká.

“Chodila jsem v nich pak všude – do školy, do práce, doma a v létě dokonce po festivalech. Postupně jsem začala vnímat, že jsou na ně kladné ohlasy a že i cizí lidé se mnohdy zastavovali a ptali se, odkud je mám.”

Cesta k titulu absolventky

Peťa na sebe prozradila, že jí nejdříve dělala problém validace. Byl pro ni nezvyk mluvit o tom, čemu se věnuje, před širší veřejností. Nakonec se však vše otočilo a diskuze ji začala dokonce bavit. Informace si ověřovala nejen skrze online dotazník, na který reagovalo až přes 200 respondentů, ale také osobní komunikací. Právě pomocí offline interakce toho zjistila nejvíc. Dodnes ráda poslouchá, co v lidech její práce vzbuzuje.

Nejtěžší úkol pro ni představovala tvorba byznys plánu a stanovení ceny jednoho kusu gatěk, sepsání a propočítání veškerých nákladů. Několikrát musela stopovat čas šití a určovat spotřebu vody i energií. Místy zdlouhavé plánování však přineslo i svá pozitiva. Dozvěděla se, že původní odhad byl dost podhodnocený.

“Pomohlo mi, když jsem si údaje dosadila do tabulky. V této výzvě mě navíc  opravdu podržel můj mentor Ondřej Čejka,” svěřila se ještě.

Na republikové finále se údajně nijak extra nechystá. Průběžně pracuje na projektu, vyřizuje objednávky, vylepšuje střihy, vytváří nové barevné designy…

“Za mě je nejdůležitější, že můj nápad začíná být vidět, lidé o něj projevují zájem a podněcují tak ve mě touhu pořádně se na produkty soustředit. “

Období změn

Podstatný rozdíl pro Petru představoval vznik skvělého TBŠL týmu, díky němuž může dílčí úkoly rozdělit mezi více lidí a zefektivnit tak celý proces.

“Mám skvělou grafičku, fotografa a podporující okolí. Zároveň využívám komunitu Soutěž & Podnikej. Jsme propojeni s absolventy starších ročníků, kteří nám nováčkům dobře postaráno.”

Dále díky soutěži navázala spolupráci s Pardubickým podnikatelským inkubátorem P-PINK.

Plány do budoucnosti

Dosud má zákazník možnost objednat si vybrané produkty přes instagramový účet. V budoucnu chce mít Petra vlastní e-shop, jenž ušetří spoustu práce jak jí samotné, tak i zákazníkům. V dlouhodobějším výhledu by si ráda zřídila kamennou prodejnu, nebo navázala spolupráci s jinými designéry či butiky.

Zeptali jsme se také, kde Peťa projekt vidí přesně za rok.

“V té době bych chtěla spravovat módní značku, která mě stále baví. Doufám, že si stihnu zajistit dodávku materiálů a fungující prodejní stránky a že si k dobru připíšu hromadu spokojených zákazníků. Nechci však zapomenout na čas pro sebe,” zněla její odpověď.

Podpora okolí slouží jako jedna z pohonných hmot úspěšného projektu. Na závěr se nám Petra svěřila, že ji k práci inspirují především mentoři, přátelé a její spolubydlící, se kterou sdílí veškeré své nápady.

V poslední době ji těší i rozrůstající se komunita na Instagramu, kde pravidelně informuje o pokrocích značky a nových produktech. Staňte se i vy její součástí!

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka ráda píše a čte, u nás v týmu se proto prosadila jako redaktorka. Do její kompetence také spadá komunikace se školami a dalšími institucemi.

Hodnocení:
Více článků od autora