Chtěli bychom skoncovat s ošklivými a nudnými platebními kartami, říkají Marek Svitek a Zuzana Jurtíková
Tentokrát naším pomyslným okénkem nahlédneme do zákulisí projektu Barka – Barevná Karta. V pokračování série Ze života účastníka se nám tak představí středoškolské duo Marek Svitek a Zuzana Jurtíková. Tito studenti si uložili za cíl ozvláštnit a zpříjemnit natolik obyčejnou záležitost, jakou je například placení v supermarketu. Více však necháme povědět již samotné autory.
Co vás k našemu programu přivedlo? Kde jste na něj narazili?
Svíťa: O soutěži jsem nějakou tu dobu věděl, ale ani jeden z nás neměl v plánu se letos zapojit. Oba jsme se už účastnili jiného středoškolského programu od JICu, kde jsme také potkali absolventku minulého ročníku Soutěž & Podnikej, která nás do přihlášení namotivovala. Celé to bylo velmi spontánní, jelikož jsme s nápadem přišli 3 dny před listopadovou uzávěrkou registrace.
S jakým projektem jste se do 6. ročníku Soutěž & Podnikej přihlásili?
Zuzka: Do soutěže jsme se přihlásili s nálepkou na platební kartu, jejíž motiv si zákazník buď vybere z již vytvořených, anebo navrhne úplně sám. Kreativitě se meze nekladou. Může to být fotka někoho blízkého, moderní umění, oblíbená kreslená postavička nebo meme. Nálepky plánujeme prodávat ve dvou variantách – jedné, co zakrývá číslo a karty, a druhé, co ho naopak nechává viditelné. Obecně bychom chtěli skoncovat s ošklivými a nudnými platebními kartami.
Jak jste na tento nápad přišli? Uvažovali jste nad podnikáním již před vyplněním soutěžní přihlášky?
Svíťa: Nápad není původem náš. Jedno odpoledne jsem si scrolloval na Instagramu a narazil na zahraniční firmu, která nabízela vtipné samolepky na platební kartu. Chtěl jsem si jednu koupit, jenže mi v tom bránilo mnoho věcí: platba v cizí měně, pomalá doprava a samotná cena. Produkt jako takový mi přišel hodně cool, tak jsem si řekl, proč to nezkusit zrealizovat i u nás. Dále mi to přišlo jako super příležitost, jak se naučit pracovat s podnikatelským záměrem a obecně si podnikání vyzkoušet na vlastní kůži.
Prošel v průběhu soutěže nějakými změnami? Vyvinul se do podoby, kterou byste původně nepředpověděli?
Zuzka: Pochopitelně prošel. To, co jsme změnili, se však netýkalo čistě našeho nápadu, ale cílové skupiny a ceny. Žádné radikální transformace tedy nenastaly.
Která aktivita pro vás představovala dosud největší přínos? Jak se vám daří plnit soutěžní úkoly?
Zuzka: Největším přínosem nám byla validace nápadu, jelikož jsme díky ní náš projekt upravili a vylepšili. Myslím si, že úkoly se nám daří plnit celkem v pohodě, pokud teda není jeden z nás v karanténě – to se to pak dělá trochu hůř.
Marek: Velmi přínosné byly ještě schůzky s naším mentorem, ale o tom níže.
Stalo se vám, že byste se v týmu nepohodli?
Zuzka: V soutěžních úkolech jsme se zatím shodli skoro na všem. Jediné, na co jsme měli odlišný názor, bylo naše logo a hlavní barvy projektu. Myslím si, že zajímavá bude i tvorba závěrečné prezentace – každý máme trochu jiný pohled na vizuální stránku téměř čehokoliv.
Zvládli jste navázat kontakt s mentorem? Využili jste možnost v podobě expertní konzultace? Popište svůj zážitek.
Svíťa: Musím říci, že nás náš mentor, Martin Maruniak, velmi mile překvapil. Z nějakého důvodu jsem očekával, že to bude takový ten typický byznys týpek v obleku, ale opak je pravdou. Martin byl vtipný, přátelský a hlavně ochotný nám věnovat svůj drahocenný čas, aby nám co nejvíce pomohl a předal svoje knowhow. Co se týče konzultace s expertem, tak jsme se už k jednomu objednali a čekáme na jeho odpověď.
Potkali jste se již s některými z ostatních soutěžících? Jaká panuje mezi účastníky 6. ročníku atmosféra?
Oba: S některými jsme se znali už před začátkem a s mnoha dalšími jsme se seznámili skrz soutěž. Každý účastník totiž jednou za týden dostane náhodně vygenerovaný odkaz na schůzku s dalším soutěžícím. Je pak jen na naší domluvě, kdy bude schůzka probíhat. Setkání je naplánované na 15 minut, ale vždy jsme si spolu povídali déle. Na schůzce můžete mluvit, o čem chcete – o svých projektech nebo třeba o kryptoměnách. Všichni, jež jsme zatím takhle potkali, byli neskutečně fajn. Zúčastnili jsme se i seznamováku.
Brzy představíte svůj podnikatelský záměr před odbornou porotou. Jak se na regionální finále těšíte?
Zuzka: Ani nevím proč, ale upřímně se hrozně těším. Mám ráda prezentování, přestože mám pocit, že v něm nejsem úplně dobrá. Taky mě zajímá názor odborníků. Bude to ale skutečný boj, protože konkurence je poměrně velká.
Co vás do této chvíle nejvíce překvapilo?
Zuzka: Určitě množství lidí, kteří se do soutěže přihlásili. Myslela jsem si, že se celé soutěže účastní tak 20 týmů, ale že je jich kolem 50? To by mě ani ve snu nenapadlo.
Marek: To na 100 % se Zuzkou souhlasím. Nikde jsem zatím nepotkal takové množství vrstevníků, kteří se zajímají o podnikání a chtějí měnit svět k lepšímu.
Co byste vzkázali čtenářům našeho blogu a další generaci aktivních studentů?
Svíťa: Žádný obrovský moudra vám bohužel nepředám. Přece jen jsme oba studenti z Brna a ne mistr Oogway. Myslím si ale, že by se měl zúčastnit opravdu každý, kdo má v sobě aspoň kapku podnikatelského ducha. (Což ty určitě máš, protože teď čteš tento blog. 😉) Potkáte zde totiž fakt super lidi. Při „nejhorším“ budete mít aspoň zajímavou věc, s níž můžete flexit v životopisu či na LinkedIn.
Zuzka: Já bych vzkázala, že jestli nemáte nejmenší tušení, jak na podnikání, ale chtěli byste se mu v budoucnu věnovat, tohle je ideální příležitost. Já sama jsem o podnikání nevěděla prakticky nic, avšak za těch pár měsíců jsem se toho hodně naučila. A další super věc, co si odnesete, je určitě schopnost všechno zvládnout v časovém presu.
Nadchl vás další díl série Ze života účastníka? Chcete tyto mladé podnikatele podpořit? Pak nezapomeňte projekt Barka – Barevná Karta sledovat na Instagramu nebo doražte 23. února 2022 na brněnské regionální finále a vychutnejte si závěrečnou prezentaci týmu v přímém přenosu. My děkujeme Markovi a Zuzce za příjemný rozhovor a přejeme hodně štěstí.