Vývoj vlastní aplikace 2. DÍL – Náklady a softwarové agentury

Z minulého článku už víme technické základy, jež jsou pro vývoj aplikace nutné, a zároveň jsme prošli způsob vývoje aplikací číslo jedna, a to hledání technicky zaměřeného spoluzakladatele. V tomto článku se však podíváme na způsob číslo dva: spolupráci se softwarovou agenturou a náklady s tím spojené.

Proč volit softwarovou agenturu?

Nepodařilo se vám najít správného technického parťáka do týmu? Jste dostatečně financováni díky investici či dotaci? Nebo prostě chcete spolehlivost a špičkovou práci, kterou externí agentury nabízí? Pokud se tímto směrem vydáte, očekávejte, že si značně připlatíte.

Konzultace na vývoj aplikace

Před naskočením na tuto cestu doporučujeme alespoň částečně ověřit váš nápad – problém na trhu, který svojí aplikací chcete řešit. Vlastní prototyp a dotazování vašich cílových zákazníků je téměř povinností, bez které bychom neradili pouštět se do spolupráce s agenturou.

Od správně zvolené vývojářské agentury očekávejte profesionalitu, jistotu a rychlost na trh. Jak ale takovou agenturu mezi stovkami dalšími vybrat?

  • Ujistěte se, že používají nejmodernější technologie, abyste hned za pár měsíců nemuseli aplikaci předělávat.
  • S tím souvisí i důkladná dokumentace během vývoje, která usnadní přechod na jiného vývojáře či agenturu. Pokud váš projekt nebude dobře dokumentovaný, stane se odchod od dané agentury téměř nemožný, nebo velice nákladný.
  • Podívejte se na její zkušenosti a případné reference.
  • Jak ke spolupráci s klienty přistupují? Nejlepší je, když chtějí být s vámi po celou dobu v kontaktu, abyste měli hlavní slovo ve tvorbě appky.
Aplikace na smartphone

Jak se odhadují náklady na vývoj aplikace?

Nejčastější dvě formy spolupráce s vývojářskou agenturou:

1) Fixní finanční částka za předem definovanou hotovou aplikaci (Smlouva o dílo).

2) Smlouva a průběžná platba za poskytování služeb agentury (např. za designéry, programátory, testery…). Služby následně agentura poskytuje na základě dílčích objednávek.

Náročnost vývoje, a tedy i cena, se odvíjí od následujících faktorů:

1) Kompatibilita

Otázkou je, s kolika typy zařízení si bude aplikace rozumět. Bude to iOS, Android nebo jen webová aplikace? Například u iOS dále záleží i na jakých modelech bude appka fungovat, jelikož pro starší modely a jejich operační systémy je nutné přidat určitou podporu.

2) Komplexita

Jaké funkce má vaše aplikace obsahovat? Mezi časté patří například:

  • Webové administrační rozhraní pro správce aplikace
  • Nákupy uvnitř aplikace
  • Chat
  • Push notifikace
  • Machine learning (přizpůsobení appky podle chování uživatele)
  • Využití fotoaparátu mobilu

Každá funkce navíc totiž přidává práci vývojářům, a tudíž pro vás rostou náklady. Proto se alespoň na začátek zaměřte jen na nejzákladnější a nejdůležitější funkce, které řeší daný problém uživatelů.

3) Uživatelské rozhraní (vzhled)

Požadujete po agentuře i vytvoření celkového designu aplikace? Chcete ji vyšperkovat animacemi jako například pohyb auta na Google mapách? Nebo chcete i grafiku na míru podle vašeho firemního brandingu? Každé tohle rozhodnutí výrazně mění výslednou cenu celého projektu, promyslete si tedy dopředu, co přesně budete chtít.

Dále každá aplikace vyžaduje průběžnou péči – ať už podporu pro nové zařízení, údržbu či servery. Pokud bychom odhad nákladů zjednodušili, mohli bychom uvést primitivní vzorec:

ČASOVÁ NÁROČNOST VŠECH FUNKCÍ APLIKACE x HODINOVÁ SAZBA AGENTURY

Náklady na vývoj Instagramu

Náklady tedy lze odhadnout po projednání náročnosti vašich funkcí, sazby agentury, designu a umístění aplikace (iOS, Android, webová aplikace).

Jako příklad uvádíme odhad nákladů na vývoj Instagramu.

Pokud by se do klonování Instagramu započítal i design a možnost správy ze strany adminů, tak by se dle tohoto odhadu vývoj Instagramu pohyboval mezi 2,3 až 3,7 miliony korun.

Jak spolupráce vypadá?

Vše se odvíjí od připravenosti vašeho projektu, avšak každá férová agentura by vám po prvotní konzultaci měla poskytnout alespoň hrubý odhad nákladů, abyste věděli, zda má cenu se do realizace vůbec pouštět.

Pokud se rozhodnete jít dále, následuje analýza vašeho projektu, ze které se připraví základní technická specifikace včetně hodinových odhadů práce agentury.

Velká část agentur následně pracuje tzv. agilním vývojem. Hlavní prioritou této metodiky je průběžné dodávání kousků softwarů klientovi, aby byl stále v obraze a řídil, kam vývoj aplikace směřuje. Cílem je přizpůsobivost změnám požadavků klienta díky neustálé komunikaci. Kontrolování těchto částí softwaru se pohybuje v týdenním až měsíčním časovém intervalu.

Týmové plánování

V agilním vývoji se můžete setkat s pojmem “sprint” vývojářů. Jedná se většinou o týdenní interval, během kterého tým vývojářů pracuje na předem sjednané funkci aplikace.

V praxi to může vypadat tak, že na začátku týdne si s projektovým manažerem sednete a popíšete mu funkci, kterou chcete, aby appka měla. Po týdenní práci programátorů vám hotovou funkci představí a buď se pokračuje s dalšími částmi aplikace, nebo se domluvíte na úpravách.

Jak je zřejmé, na externí softwarovou agenturu musíte být především finančně vybaveni. A pokud se snažíte sami odhadnout vývoj své aplikace, doporučujeme prokonzultovat časovou náročnost vašich vysněných funkcí s profesionálem a poté vynásobit průměrnou časovou sazbou agentur, jež se pohybuje přibližně mezi 1200 až 1800 Kč.

Bez otestování vašich hypotéz nemá vývojářská agentura moc smysl, a proto jakoukoli kreativní cestou ověřte vás nápad a zjistěte, co je hlavní podstata vašeho projektu a na tu se soustřeďte. Držíme palce!

Redaktor:  Jan Sobotka
Soutěž & Podnikej

Ohodnoťte tento článek

Šárka Dvořáčková
Autor
Šárka Dvořáčková

Šárka úspěšně absolvovala 4. ročník programu S&P. Ve společnosti aktivních studentů se jí zalíbilo natolik, že se přidala k organizačnímu týmu soutěže. Nyní je pravou rukou Martina a stará se o operativu programu. Ve volném čase Šárka ráda posedává u šálku kávy, čte nebo se obklopuje svými nejbližšími.

Hodnocení:
Více článků od autora