Business model jen za pár minut? Objevte kouzlo nástroje Lean Canvas

Zhotovování business modelu zabere týdny, mnohdy i měsíce. Vzniká tak většinou obsáhlý dokument, jenž možná brzy začne plnit funkci podložky pod nohy, či souboru, o kterém pomalu nebudete vědět, kde se nachází, místo toho aby byl pravidelně aktualizován. Otázkou dále zůstává, zda-li je někdo, kdo ho čte opravdu slovo od slova. Chcete ušetřit spoustu času a přitom nic nezanedbat? Možná právě pro vás je tady Lean Canvas.

Lean Canvas je jednostránková šablona nahrazující business model, která vám pomůže zachytit pouze ty nejdůležitější informace. Hotová může být jen za pár minut. Zbyde vám proto spousta času, budete ho tak moct využít mnohem efektivněji. Mezi další přednosti patří snadnější sdílení a častější aktualizace.

K samotné tvorbě toho moc nepotřebujete. Můžete sami kreslit na papír, tabuli, vybrat si z mnoha různých šablon či  on-line nástrojů. Možností máte opravdu spoustu. Lean Canvas se ptá na 9 nejdůležitějších faktorů. Vaše odpovědi následně zapíšete do příslušného bloku.

  1. Zákazníci

Bez zákazníků by to opravdu nešlo. Zamyslete se, jaká je vaše cílová skupina, tedy klienti, jenž budou váš produkt používat. K early adopters (první vlaštovky) napište ty, kterým svůj produkt začnete nabízet nejdříve.

  1. Problém

Každá skupina řeší své specifické problémy. Najděte je a zapište. Jestliže sami patříte do cílové skupiny, nepodceňte průzkum, a i přesto jděte ven mezi vaše potenciální zákazníky. Ptejte se, jaké problémy řeší, a získejte reálnější vzorek. Objevíte tak skutečnou potřebu vaší cílové kategorie.

  1. Řešení

Napište, jak chcete řešit hlavní problémy vašich zákazníků. Přestože jste potíží objevili bezpochyby hodně, věnujte se jen těm hlavním. Vyhovět všem většinou znamená nevyhovět nikomu.

  1. Unikátní hodnota

Co je to nejlepší na vašem produktu? Jaká funkce, parametr atd. donutí zákazníka zakoupit právě váš produkt?

  1. Cesta k zákazníkům

Zamyslete se, kde se vaši zákazníci nachází. Možností je spousta, můžete třeba chodit na srazy, konference a různé další akce, kde se vaše cílová skupina nachází, atd. Nespoléhejte se pouze na sociální sítě. 

  1. Indikátory

Stanovte si své cíle. Čeho chcete dosáhnou a za jak dlouho. Může jít například o zisk, nové zákazníky, počet prodaných kusů, vzrůstající tým či pobočky.

  1. Struktura nákladů

Jaké jsou vaše fixní a variabilní náklady? Jaká je výrobní cena vašeho produktu? Za jak dlouho vám dojdou současné finanční prostředky? Kolik zákazníků je třeba k bodu zvratu? Vše pořádně přepočítejte a sepište.

  1. Cenový model

Kolik bude stát váš produkt, abyste mohli vydělávat? Cena patří mezi důležité faktory úspěchu, věnujte jí proto dostatek času. Vše si řádně spočítejte a hlavně nic nepodhodnoťte.

  1. Nefér výhoda

Najděte svou neférovou výhodu. Něco, co máte jen vy a nikdo jiný to nemůže nabídnout. Může jít o cool vychytávku, know-how vašeho týmu, kvalitu, původ a spoustu dalšího.

Nyní už máte vše vyplněno. Již zbývá jen samotná realizace. Nezapomeňte otestovat, zda-li vše, co jste napsali, bude opravdu fungovat. Lean Canvas se dá jednoduše aktualizovat, a proto, pokud se vyskytnou mouchy a nesrovnalosti, stačí dané části jednoduše poupravit.

Věříme že právě Lean Canvas vám pomůže podnikání správně nastartovat!

Ohodnoťte tento článek

Dominik Badošek
Autor
Dominik Badošek

Dominik rád píše, čte a zajímá se o technologie. Na blogu Soutěž & Podnikej je tak autorem nejen technologických článků. Do týmu se přidal po absolvování 5 ročníku.

Hodnocení:
Více článků od autora