Aplikace Seek Speak prolomuje ledy se světem neslyšících
Tentokrát jsme pro vás vyzpovídali tým, který si postup do republikového finále vydobyl v pražském regionálním kole. Jak Michal Zelinka, Václav Kuboň a Miloslava Macková chtějí se svým projektem změnit životy lidí po celém světě?
Ahoj týme!
Mohli byste našim čtenářům přiblížit, v čem spočívá váš nápad a jak jste k němu přišli? Co bylo hlavní inspirací?
Aplikací Seek Speak pomáháme neslyšícím naučit se mluvit, a odstraňujeme tak komunikační bariéry se slyšícími. Sekundární cílovou skupinou, které bychom mohli také ulevit, jsou lidé s vadou řeči. Po analýze mluvy následuje předložení rad, jak dané slovo správně vyslovovat. Zabýváme se i takovými detaily, jako je tvar pusy a síla tónu.
Původně jsme zamýšleli vytvořit nástroj, jenž by rozeznával znakovou řeč a převáděl ji na mluvenou, či na text. Nápad vznikl při sledování seriálu Space Force, kdy se astronaut potřeboval dorozumět s lidmi na zemi, ale ti – protože znakovat neuměli – toho nebyli schopni. V průběhu validace jsme si však uvědomili skutečné problémy a také, že tento typ komunikace nemusí fungovat jako hlavní dorozumívací prostředek neslyšících. Svoji vizi jsme přetvořili do aktuální podoby.
Když už jsme narazili na ověřování nápadu, jak jste se s ním vypořádali?
Myšlenku jsme validovali s Evou Michalkovou, která zastupuje komunitu neslyšících v USA a o problematiku se aktivně zajímá. Sama tímto handicapem částečně trpí. Společně s mentory ze Soutěž & Podnikej pro nás byla největší podporou.
Na jakou cílovou skupinu tedy míříte? Proč tomu tak je?
Kromě dospělých neslyšících se zájmem naučit se nebo zlepšit svou výslovnost cílíme i na děti, u nichž se s výukou teprve začíná. Další skupinou, jíž můžeme pomoci, jsou osoby s vadami řeči. Díky procvičovaní odkudkoliv a kdykoliv aplikace umožňuje dosáhnout pokroků rychleji.
Přesuňme se k účasti v samotném programu Soutěž & Podnikej. Když se ohlédnete zpět na jeho průběh, u kterých částí vnímáte, že jste se na ně měli lépe zaměřit?
S týmem jsme se shodli, že během soutěže nám nejvíce dělal problém úkol číslo šest – finanční stránka projektu. Jelikož je náš produkt z hlediska své novoty těžké peněžně odhadnout, čísla jsme spíše tipovali, což se také nakonec projevilo v regionálním finále.
Jaký největší přínos jste si dosud odnesli?
Získali jsme mnoho cenných rad a konstruktivní kritiky od porotců, což nám umožnilo ujasnit si priority a to, na čem musíme do dalšího kola zapracovat.
Jak se v tom případě chystáte na utkání v celorepublikovém finále? Čemu věnujete největší pozornost?
Především se snažíme, aby byl vidět progres ve vývoji aplikace. Uvědomujeme si, že mít zvalidovaný nápad nestačí, a proto bychom chtěli ukázat již fungující produkt, jenž si porotci vyzkouší na vlastní kůži.
Kde plánujete sehnat prostředky, abyste mohli s formováním aplikace pokračovat?
Zvažovali jsme získání grantů, naším cílem je však zaujmout a seznámit s projektem investory.
Navázali jste již spolupráci s nějakou další firmou, člověkem?
Ne, ale plánujeme spolupracovat s odborníky zabývajícími se touto problematikou, abychom věděli, jak nejefektivněji neslyšícím a lidem s vadou řeči pomoci.
Hodláte produkt distribuovat i na český trh, bude-li v angličtině, jak jste se zmínili v regionálním kole?
Demo verzi do celorepublikového finále vyvíjíme v angličtině kvůli lepší přístupnosti datových sad. S týmem jsme se shodli, že v budoucnu ji chceme vyvíjet současně v češtině i angličtině, abychom mohli s produktem expandovat na co nejvíce úrovní, a tím pádem také pomoci co nejvíce lidem.
Zaujalo vás, na čem tito mladí lidé pracují? Podpořte je na jejich Facebooku a Instagramu.Přečtěte si další příběhy finalistů na blogu Soutěž & Podnikej. Nenašli jste svého favorita? Naši redaktoři se o to brzy postarají.