„Staň se yesmanem“, radí Kryštof Lehečka
Druhé regionální finále roku 2017 v Praze vyhrál student VOŠ a SPŠ Dušní Kryštof Lehečka, který prezentoval svůj projekt aplikace pro především amatérské trenéry Florkrys. Florkrys by pomáhal trenérům udržovat přehled ve svém týmu prostřednictvím komplexní aplikace, která by umožňovala sledovat docházku svěřenců, soupisku týmu, psát si poznámky, poskytuje soubor cvičení vhodných pro daný sport, uchovávat kontaktní údaje a především nabízet komunikaci s dalšími trenéry prostřednictvím trenérského fóra.
Nyní má Kryštof největší florbalový Instagram v České republice. Co si myslí o Instagramu, co všechno za tím stálo a co plánuje dál? Na to vše jsme se ho dneska zeptali.
Ahoj, kdo je Kryštof Lehečka?
Ahoj, hned první otázka a hned takhle těžká. Jak už jsi čtenářům prozradila, jmenuji se Kryštof Lehečka a jsem student 3. ročníku na SPŠS v Dušní ulici. Jsem milovník sportu, především pak florbalu. Právě florbal hraju už od malička, v patnácti jsem přestoupil z Plzně, mého rodného města, do města automobilů, Mladé Boleslavi. V Mladé Boleslavi jsem odehrál dvě sezóny a znovu jsem se stěhoval, nyní do hlavního města, kde jsem doteď a hraji za FBŠ Bohemians Praha.
Jak tě napadlo přijít s konceptem aplikace pro trenéry?
Tenhle příběh začal v září 2017, kdy jsem se v prvním zápase sezóny zranil. Každý, kdo mě zná trochu blížeji ví, že nemůžu být jen tak doma a nic nedělat. Právě tehdy jsem viděl na internetu soutěž v podnikání Soutěž a Podnikej. Věděl jsem, že musím najít něco, co vykompenzuje čas ze sportu a našel jsem to. Uzávěrka prvního kola byla za 4 dny, a tak jsem musel něco vymyslet a nakonec přišel tenhle nápad. Ve sportovním prostředí se pohybuji od malička a dlouhodobě jsem viděl právě problémy, které jsem chtěl vyřešit v aplikaci.
Co se stalo, že jsi nakonec od svého nápadu upustil?
Po absolvováni Soutěže a Podnikej jsem hledal investora na FlorKrys aplikaci, kterého jsem nenašel. Zároveň se však rapidně zvětšoval počet followerů na Instagramu, čehož jsem využil a otočil to o 180 stupňů.
Přesuňme se na chvíli k tvému Instagramu. Jak se ti podařilo vybudovat Instagram s 000 sledujícími?
Co se týče mého FlorKrys Instagramu, ze začátku bylo dost náročný se dostat mezi lidi, šlo to kousek po kousku, zároveň jsem měl štěstí, že na Instagramu nic takového neexistovalo. Pokud se týče čísla 8000 sledujících je to skoro dvouletá práce bez investování jediné koruny do reklamy na Instagramu. Největší boom přišel, když jsem vymyslel tzv. FlorKrys Card, kdy na FlorKrys Instagramu se objeví kartička daného hráče/hráčky s jejich informacemi, kterou si vlastně 80% sdílne na svůj Instagram. Dělám 5x kartiček denně, což v číslech znamená, že takhle dosáhneme klidně až okolo 2000-3000 zobrazení denně.
Co bylo podle tebe klíčem k úspěchu? Přeci jen, počet Instagramových účtů raketově vzrůstá a konkurence je velká.
Klíčem úspěchu? Podle mě to jsou přežití dob, kdy se Vám prostě nedaří, všechno je špatně a vy nevíte proč. Jak ale říká moje mamka: “Všechno zlé je pro něco dobré!” a tímhle se také řídím. Konkurence určitě existuje, ale nebojím se říct, že v ČR je FlorKrys největší florbalový IG magazín. Co se ale týče světové konkurence, tak to je už ale úplně jiný kafe. Troufám si ale říct, že i té už pomalu šlapem na paty!
Bylo tvým záměrem vybudovat něco tak velkého? Nebo to byla spíš náhoda?
Velkého nevím, osobně si myslím, že jsme pořad na začátku, a vlastně věřím, že FlorKrys poroste do mnoho větších čísel. Určitě v tom hrála i trochu náhoda, ale již od malička jsem přemýšlel nad různými projekty od prodávání limonády až po vybudování sítě reklamních laviček. Jsem ale rád, že FlorKrys je můj první doopravdy započatej projekt!
Kam to celé chceš posunout dál?
Jak už jsem zmínil, chtěl bych dotáhnout FlorKrys mezi světovou konkurenci, je to dlouhá cesta, ale vůbec ne nereálná.
Zůstaňme ale ještě chvíli u Instagramu. V čem vidíš jeho hlavní sílu?
Rozhodně v jednoduchosti a takové “vyčůranosti”. Teď si odpovězte sami sobě, jak je jednoduché lajkovat věci na Instagramu, kolikrát denně jdete na Instagram, i když víte, že tam nic nového není, jak je těžké se dostat na e-shop, posunutí prsty nahoru.
Kdy si myslíš, že trend Instagramu pomine, pokud vůbec? Co by ho mohlo podle tebe nahradit?
Tohle je opravdu těžká otázka, na kterou neznám odpověď, někdy určitě pomine, ale jestli to bude za rok nebo za 10 či 100, těžko říct.
Čemu se krom Florkrys Instagram momentálně věnuješ? A co jinak plánuješ do budoucna?
FlorKrys se rozrůstá už za hranice Instagramu. V prosinci minulého roku jsem společně ještě s BLMF (Bohemians liga malého florbalu) uspořádal turnaj ve florbalovyćh samostatných nájezdech, kde jsme hned v první ročníku turnaje dosáhli stejného počtu účastníků jako největší turnaj v ČR. Dlouhodobě spolupracuji s IBK Peaches, což je tým, který pořádá letní florbalové kempy pro děti a to asi na té největší úrovni u nás. Mezi další článek FlorKrys skládačky určitě patří spolupráce s EXE Sportem, jeden z největších florbalových e-shopu v ČR, se kterým připravujeme revoluční florbalový blog a věřím, že u něj nezůstane. Pak plánuju další věci, ale ty bych si rád zatím nechal pro sebe.
Myslíš si, že s podnikáním může začít kdokoliv, nebo se pro to člověk musí narodit?
Myslím se, že proto potřebujete trochu nadání a trochu toho zapálení, je mnoho lidi, když položím otázku: “Podnikat nebo být zaměstnán”, tak uslyším, že rádi budou zaměstnaný, že mají “jistotu”, ale co si budem mě nebaví dělat každý den to samé.
Děkuji moc za rozhovor. Co bys nakonec rád vzkázal našim čtenářům?
Já samosřejmě také děkuju a čtenářům bych vzkázal, ať se nebojí zkoušet nově věci a zkusit si někdy zahrát na “Yesmana”.