David Stančík, 19letý student Gymnázia Jakuba Škody v Přerově, v prosinci ovládl olomoucké finále Soutěž & Podnikej. Se svým projektem Daruju krev, který motivuje k dárcovství krve, si tak otevřel cestu na republikové finále, které se uskuteční 24. 1. 2020 v Praze. Zjistěte, co o svém projektu říká!

Davide, představíš nám svůj projekt?

Ahoj! Pracuji na projektu Daruju Krev, který vytváří jednotný on-line registr dárců, buduje komunitu kolem darování krve a přináší aplikaci, která formou hry motivuje k pravidelnému darování.

Na Facebooku jsem vytvořil stránku Daruju Krev (momentálně má něco přes 300 fanoušků), kde lidi informuji o vývoji aplikace a vytvářím příspěvky, které přibližují důležitost darování krve a dále k němu motivují, stejně jako prohlubují povědomí o zdravotnictví a všemu s krví spojené.

Pokračoval jsem designem aplikace a webové aplikace, jak pro koncové uživatele, tak pro nemocnice, jelikož jsem zjistil, že napojit se na již funkční programy nemocnic by bylo příliš namáhavé a časově složité.

No a nakonec jsem se rozhodl celou aplikaci vyvinout. Zatím mám její webovou verzi, která je již nyní je plně funkční (můžete se zaregistrovat, přihlásit a vidět počet zachráněných životů, datum dalšího odběru, ocenění za pravidelné darování apod.), stejně jako aplikace pro nemocnice, kde je možné jednoduchým způsobem zadávat data o pohybu krve, dárcích, apod. – to vše je napojeno na obecný registr dárců, který jsem také vytvořil.

Jak a kdy přišel nápad na tvůj projekt?

No, někdy v září 2019, kdy jsem se rozhodl stát dárcem krve. A jak tak člověk sedí a čeká na vyřízení celé registrace a na výsledky krve, přemýšlel jsem nad tím, jak super by bylo vidět počet zachráněných životů. Tak mě to nadchlo, že v průběhu dalších týdnů jsem to vypracoval až ke komplexnímu návrhu celé aplikace a jejímu business modelu.

Později jsem navíc zjistil, že krev momentálně darovat nemohu. Chtěl jsem se ale i tak nějakým způsobem podílet na šíření myšlenky, že lidé se mohou stát superhrdiny a zachraňovat lidské životy – úplně každý. No a protože pracuji jako UI/UX designer a mám zkušenosti s návrhem brandu, začal jsem tvořit návrh aplikace, která zprvu zobrazovala počet zachráněných životů. 

Rychle jsem pochopil, že by z toho mohlo být něco mnohem většího a protože jsem cítil, že je potřeba v životě dělat něco, co má přesah. Začal jsem na tom pracovat každý den, motivovalo mne, že lidé začali účet označovat na Instagramu, po prvním odběru krve – asi jsem měl pocit, že nepřímo taky zachraňuji něčí život. A to mne žene dál i teď.

Proč si myslíš, že je tato aktivita důležitá?

To je jednoduché – zachraňuje to životy. A ty mají nevyčíslitelnou cenu. Navíc víme, že v České republice jsou pouze 2.5% dárců z doporučených 4% Světovou zdravotnickou organizací (WHO). A to je třeba změnit.

V čem je tvůj projekt jedinečný narozdíl od ostatních, které podporují dárcovství krve?

Osobně bych žádný neznal, kdybych si nedělal průzkum – zatímco ten můj měl nyní po půl roce dosah něco přes 30 000 lidí. Je zde více věcí, které hrají roli, ale ve zkratce – vyvinout aplikaci a nechat jí udělat kvalitní brand a jednotný design stojí okolo 1 milionu korun. Takže pokud to vše zvládnete udělat sami, máte milionovou výhodu oproti všem ostatním.

Také si myslím, že velkou výhodou je, že ho dělá mladý člověk pod 20. Vím, co mé vrstevníky zajímá, jaké jsou trendy a jak je zaujmout. Navíc, protože to zní jako velká věc a je to asi motivující (málokdo v mém věku něco dělá), lidé mne kontaktují se zájmem o spolupráci a má to velký dosah na sociálních sítích. Díky tomu jsem získal kontakty všude, kde jsem potřeboval a kde to jen jde.

Jako bonus aplikace nabízí něco, co žádná jiná na světě nenabízí a neumožňuje. Tím je třeba počet zachráněných životů, nebo jednotný registr dárců pro konkrétní země. Celá aplikace je navíc postavená od základu s důrazem na bezpečí uživatelský dat a soukromí – krev je vedena pod zvláštním číslem, stejně jako dárce, jehož údaje jsou šifrované a nejsou s krví propojené jinak, než jeho unikátním dárcovským číslem. Je to složitější na popsání, ale vše je anonymní a bezpečně zakódované.

Jaké prvky tvá aplikace obsahuje/bude obsahovat? 

Aplikace pro dárce obsahuje zobrazení počtu zachráněných životů, množství darované krve, datum dalšího možného odběru, žebříček pro porovnání s přáteli a systém odměn na základě pravidelného darování. Do budoucna plánuji mapu nejbližších odběrových center a stavy krevních bank (krevní barometr).

Aplikace pro nemocnice je rozdělena na dvě části – odběr krve a příjem krve. Příjem krve ovládá daný pracovník, který řídí administrativu na straně hematologického centra – příjem dárců krve. Může zde zadat odběr, nebo znemožnit dárci další odběr na dobu určitou, nebo kompletně (na základě toho, zda může dárce darovat, nebo ne). Na straně odběru krve sedí pracovník, který zaznamená právě použitou krev a zda-li zachránila život.

Jakým způsobem aplikace motivuje veřejnost k darování krve?

Mám v plánu komplexní systém odměn za pravidelné darování krve – slevy do partnerských podniků, slevy na zdravotnické potřeby, léky, nebo třeba pojištění.

Také necháváme porovnávat své odběry s přáteli – protože je to něco, co lidi motivuje od nepaměti a prokázali to ostatní aplikace.

Určitě nesmí chybět i zajímavosti ze světa medicíny na našich sociálních sítích.

Na projektu zatím pracuješ sám, proč? Plánuješ v budoucnu rozšířit svůj tým?

Ne, že bych nebyl týmový hráč, ale tenhle projekt není jednoduchá věc a potřebuje vysokou kvalitu zpracování do posledního detailu. Když pracuji na něčem vlastním dávám do toho vše a další lidé momentálně nejsou potřeba. 

Jak jsem dříve zmiňoval – pracuji jako UI/UX designer už několik let, navíc dělám i kompletní návrhy brandu a pár let zpátky jsem se naučil programovat. V 16ti jsem dokonce udělal vlastní sociální síť. Tento rok se mi podařilo vyhrát 2 startup weekendy. Ve zkratce jsem schopen vytvořit startup od základu, přes brand, design webu a aplikace až po finální naprogramování (prozatím jen webové verze) – tedy potřeba by byl programátor iOS a Android aplikace, což momentálně není cesta, kterou chci ze začátku jít, tedy tuto část budu raději později financovat z kapitálu projektu.

Tým však určitě v budoucnu rozšířit chci. Pokud se vše povede, rád bych vytvořil nové pracovní pozice, případně využíval externích služeb v oblasti práv, marketingu a reklamy, případně programátorů apod. Ale to se bavíme až ve výhledu několika let.

Jak se těšíš na finále? Jaká máš očekávání a cíle?

Určitě se těším. Od regionálního finále jsem celý projekt posunul mnohem dále a v lednu mám v plánu nabírat první zákazníky, pokud se vše povede (například na webu jsem musel znemožnit přístup k registraci – měl jsem několik desítek přihlášení po prvním dnu spuštění, aniž bych o tom kdekoli informoval – zájem o aplikaci od dárců tedy je, a to velký), tedy na finále chci prezentovat jak celý projekt hotový, tak snad zmínit i první zákazníky a první transakce. 

To jsou mé cíle, společně s šířením myšlenky. O výhru mi úplně nejde, ale bylo by to jistě cenné PR a snížilo náklady na budoucí marketing a v Chicagu jsem ještě nebyl. 🙂

 

Přijďte se podívat na přehlídku těch nejlepších středoškolských startupů z celé ČR. Republikové finále již 24. ledna 2020!

Pozvánka na republikové finále

Olomoucké finále:

Aplikace dělá z lidí hrdiny, kteří zachraňují lidské životy