Včera spatřila světlo světa studie, která jako jediná komplexně mapuje českou startupovou scénu. Druhý ročník této iniciativy má na svědomí platforma Keiretsu Forum, která nový Startup Report 2019/2020 zpracovala za podpory partnerů a podporovatelů z řad korporátů, inovačních center a dalších organizací.

Z pozice Soutěž & Podnikej jsme se zaměřili na nejzajímavější informace, které report detailně popisuje, a výsledky průzkumu vám nyní přinášíme v krátkém shrnutí.

Výzkumu se zúčastnilo hned několik cílových skupin. Jednalo se primárně o startupisty, angel investory a zástupce venture kapitálových fondů, zástupce korporátů, živnostníky a drobné podnikatele, zástupce inkubátorů, akcelerátorů a obecnou veřejnost. Co se v něm například dozvíte?

Co je to ten startup?

“Založil jsem 5 startupů,” to v českém rybníčku zaznívá z úst nejednoho mladého podnikatele. Co ale vlastně ten startup je a jak se na jeho definici dívá obecná veřejnost?

Znalost tohoto termínu se za poslední tři roky zvýšila o desítky procent. Lidé na startupy nahlíží jako na rychle rostoucí firmu nebo firmu, která hledá investory. Někteří slovo startup naopak vnímají jako snahu o modernější název pro klasické podnikání.

Samotní startupisté na celou problematiku nahlížejí trochu odlišněji. 92 % z nich tvrdí, že ví přesně, co termín startup znamená. Z definic zaznívají slova jako inovace, rychlý růst nebo blízký exit.

Jak vypadá typický český startupista?

Českým startupům stále vládnou muži. Průzkum ukázal, že žen je mezi zakladateli českých startupů pouhých 5 %. Nejtypičtější český startupista tedy vypadá asi takto – muž s vysokoškolským vzděláním, vě věku mezi 30 až 39 lety, bezdětný, nejčastěji aktivní jen v jednom startupu.

Životnost

Kolik startupů neoslaví ani své 3. narozeniny? Divili by jste se, ale většina. Celých 65 % startupů se nedožije ani 3 let své existence. 28 % má životnost mezi 3-5 lety a pouhých 7 % obstojí na trhu více než 5 let.

Oblast podnikání

V České republice stále převažují startupy, které se zaměřují na IT. Dalšími silnými obory jsou e-commerce a marketing, doprava a logistika nebo startupy zaměřené na jídlo. 

Co se týče zaměření, většina respondentů se nechala slyšet, že předmětem jejich podnikání je tvorba nového produktu nebo služby (58 % a 73 %). Zbylá procenta účastníků průzkumu uvedla, že se soustředí na vylešování existujícího produktu či služby, nebo jej kopírují/adaptují.

Proč lidé startupy zakládají?

Jedna z nejzajímavějších sekcí celého reportu ukazuje, co mladé podnikavce k založení vlastního startupu vede. Mezi nejčastějšími odpověďmi se objevila touha jít vlastní cestou, pomáhat lidem v okolí a potřeba inovovat. Jedná se zkrátka o lidi, kteří chtějí realizovat své vlastní nápady a naučit se vystoupit ze své komfortní zóny. 

Pokud mezi ně patříte i vy, a navíc zrovna chodíte na střední, máme pro vás skvělou zprávu. Už zanedlouho startuje přihlašování do 5. ročníku programu Soutěž & Podnikej, v rámci kterého se nám povedlo pomoct nejeden český startup vytvořit. Tak snad mezi dalšími bude i ten váš!

Zajímá vás více? Celý Startup Report je k dispozici zde