Už jen chvilka a akční registrační poplatek bude pryč! Přihlas se ještě dnes

Jak vypadá současná česká startup scéna? Keiretsu Forum představilo nový Startup Report

Včera spatřila světlo světa studie, která jako jediná komplexně mapuje českou startupovou scénu. Druhý ročník této iniciativy má na svědomí platforma Keiretsu Forum, která nový Startup Report 2019/2020 zpracovala za podpory partnerů a podporovatelů z řad korporátů, inovačních center a dalších organizací. Z pozice Soutěž & Podnikej jsme se zaměřili na nejzajímavější informace, které report…

Včera spatřila světlo světa studie, která jako jediná komplexně mapuje českou startupovou scénu. Druhý ročník této iniciativy má na svědomí platforma Keiretsu Forum, která nový Startup Report 2019/2020 zpracovala za podpory partnerů a podporovatelů z řad korporátů, inovačních center a dalších organizací.

Z pozice Soutěž & Podnikej jsme se zaměřili na nejzajímavější informace, které report detailně popisuje, a výsledky průzkumu vám nyní přinášíme v krátkém shrnutí.

Výzkumu se zúčastnilo hned několik cílových skupin. Jednalo se primárně o startupisty, angel investory a zástupce venture kapitálových fondů, zástupce korporátů, živnostníky a drobné podnikatele, zástupce inkubátorů, akcelerátorů a obecnou veřejnost. Co se v něm například dozvíte?

Co je to ten startup?

“Založil jsem 5 startupů,” to v českém rybníčku zaznívá z úst nejednoho mladého podnikatele. Co ale vlastně ten startup je a jak se na jeho definici dívá obecná veřejnost?

Znalost tohoto termínu se za poslední tři roky zvýšila o desítky procent. Lidé na startupy nahlíží jako na rychle rostoucí firmu nebo firmu, která hledá investory. Někteří slovo startup naopak vnímají jako snahu o modernější název pro klasické podnikání.

Samotní startupisté na celou problematiku nahlížejí trochu odlišněji. 92 % z nich tvrdí, že ví přesně, co termín startup znamená. Z definic zaznívají slova jako inovace, rychlý růst nebo blízký exit.

Jak vypadá typický český startupista?

Českým startupům stále vládnou muži. Průzkum ukázal, že žen je mezi zakladateli českých startupů pouhých 5 %. Nejtypičtější český startupista tedy vypadá asi takto – muž s vysokoškolským vzděláním, vě věku mezi 30 až 39 lety, bezdětný, nejčastěji aktivní jen v jednom startupu.

Životnost

Kolik startupů neoslaví ani své 3. narozeniny? Divili by jste se, ale většina. Celých 65 % startupů se nedožije ani 3 let své existence. 28 % má životnost mezi 3-5 lety a pouhých 7 % obstojí na trhu více než 5 let.

Oblast podnikání

V České republice stále převažují startupy, které se zaměřují na IT. Dalšími silnými obory jsou e-commerce a marketing, doprava a logistika nebo startupy zaměřené na jídlo. 

Co se týče zaměření, většina respondentů se nechala slyšet, že předmětem jejich podnikání je tvorba nového produktu nebo služby (58 % a 73 %). Zbylá procenta účastníků průzkumu uvedla, že se soustředí na vylešování existujícího produktu či služby, nebo jej kopírují/adaptují.

Proč lidé startupy zakládají?

Jedna z nejzajímavějších sekcí celého reportu ukazuje, co mladé podnikavce k založení vlastního startupu vede. Mezi nejčastějšími odpověďmi se objevila touha jít vlastní cestou, pomáhat lidem v okolí a potřeba inovovat. Jedná se zkrátka o lidi, kteří chtějí realizovat své vlastní nápady a naučit se vystoupit ze své komfortní zóny. 

Pokud mezi ně patříte i vy, a navíc zrovna chodíte na střední, máme pro vás skvělou zprávu. Už zanedlouho startuje přihlašování do 5. ročníku programu Soutěž & Podnikej, v rámci kterého se nám povedlo pomoct nejeden český startup vytvořit. Tak snad mezi dalšími bude i ten váš!

Zajímá vás více? Celý Startup Report je k dispozici zde

Ohodnoťte tento článek