Jak se zbavit strašidla jménem prokrastinace? Přinášíme ti 6 osvědčených tipů
„Zítra je taky den. Měl bych toho volna využít a pořádně si odpočinout. Seriál nepočká. Na školu se podívám později.“ Pokud se v těchto větách odráží kousek tvého vlastního pracovního nasazení, se kterým má v posledních dnech problém většina z nás, pak jsi možná i ty narazil na “prokrastinační” ledovec!
Hlásíme se s druhým dílem série „Jak vyzrát na home office“. Tentokrát jsme si pro tebe připravili pár rad, jež by ti měly usnadnit ranní vstávání a naučit sám sebe motivovat k výkonu. Bez dalších okolků, tady jsou:
Nevystupuj z režimu
Přestože nemusíme nikdo chodit do školy a spousta lidí ani do zaměstnání, není dobré nechat se strhnout do prázdninového módu. Momentální situace nepřinesla jen volnost v osobní organizaci, ale také řadu nových povinností. I kdyby tě kantoři nezatěžovali hromadou úkolů nebo samostatné práce, proč všechen ten volný čas smysluplně nevyužít? Jestli by se ti v tomto ohledu hodila špetka inspirace, mrkni na náš poslední článek a nezameškej už ani minutu!
Najdi si pracovní místo
Co si budeme nalhávat. Pokud ráno zůstaneš ležet pod vyhřátou peřinou s hlavou zabořenou v měkkém polštáři, moc toho neuděláš. Zkus si proto rozdělit prostor pro práci a relaxaci. Sám uvidíš, že pak nejen tvá produktivita, ale i odpočinek se stanou kvalitnějšími.
Soustřeď se
Jakkoli banálně tento tip zní, skrývá se pod ním mnohem víc, než by se mohlo napoprvé zdát. Úroveň tvojí koncentrace totiž záleží i na předchozí přípravě. Co to znamená? Že pokud budeš během plnění zadání odbíhat každých pět minut pro nový papír, tužku nebo skleničku vody, výrazně se zpomalíš a celý proces tak protáhneš klidně i na dvojnásobek. Také multitasking není něco, co bychom zrovna doporučovali při důležitějších úkonech.
Než se tedy opravdu pustíš do práce, měj po ruce všechny věci, které bys mohl v průběhu potřebovat. Zároveň ale dej stranou předměty, o nichž víš, že tě rozptylují. Nejčastějším „narušitelem“ bývá mobilní telefon, proto i ten na chvíli odlož a vrať se k němu až po splnění svého cíle.
Udělej si plán
Velkou výhodou je, když máš možnost všechny úkoly vidět na papíře hezky před sebou. Při tvoření svého denního rozvrhu si dej pozor, abys to zbytečně nepřeháněl – upřednostni kvalitu před kvantitou. Vytyč si proto jen takový počet cílů, abys byl schopný je během dne všechny zvládnout. Seřadit je můžeš nejen podle důležitosti a časové náročnosti, ale i vlastní chuti danou věc splnit. Na začátku TO-DO listu by pak měly stát takové body, které jsou ti nejméně sympatické. Tímto krokem totiž zvýšíš pravděpodobnost, že se na ně v průběhu jednoduše nevykašleš.
Odpočívej
Věř, nebo ne, ale i relaxace je při podávání těch nejlepších výkonů důležitá. Pokud budeš chtít udělat vše na jeden zátah, získaná motivace tě brzy opustí. Do svého plánu tak zařaď i pravidelné přestávky – například každých 45 až 90 minut. Během této volné chvilky si přečti zprávy na svém telefonu, vyvětrej, projdi se po domě nebo si dej malou svačinku. Uvidíš, že je tento systém mnohem efektivnější než jen nekonečné sezení na jednom místě.
Urči si konec
Stejně jako je důležité vymezení pracovního místa, tak i harmonogram hraje podstatnou roli. I z tohoto důvodu by mělo být množství denních úkonů dosažitelné. Přestože zrovna pracuješ doma, stanov si hodinu, jež ti bude symbolizovat imaginární zvonění nebo konec směny. Pro dnešek máš splněno a můžeš myslet zase na něco jiného. Dovol si na moment oddechnout, vyraz například na krátkou procházku a nech čerstvý vzduch kolem sebe, aby ti pročistil hlavu. Myslíš, že to zvládneš?
Který z tipů ti přišel nejužitečnější? Praktikuješ nějaký z nich sám už delší dobu? Víš o další zaručené vychytávce, která by mohla ostatním pomoct v boji s prokrastinací? Pak se nám určitě se svým nápadem ozvi!
V příštím – a zároveň posledním – díle této série ti prozradíme, jak na správnou organizaci času, aby ti úkoly z tvého TO-DO listu mizely ještě rychleji! Nezapomeň proto sledovat náš Facebook a Instagram, kde tě neprodleně informujeme o jeho publikaci.