Jak nastavit cenu za služby, aby vás uživila
Převážně začínající freelanceři často podhodnocují svou práci a nabízejí ji velice levně. Je to ale jeden z hlavních důvodů, proč jejich business zkrachuje. Při odhadování ceny musíte totiž vzít v potaz všechny náklady nejen na podnikání, ale i na osobní život.
Spočítejte si, kolik peněz měsíčně potřebujete
Sečtěte si všechny osobní náklady (bydlení, jídlo, spoření, splátky, internet a telefon, drogerie a léky, oblečení, doprava, ale i zábava) k těmto nákladům připočtěte ty podnikatelské (výroba, materiál, pronájem prostor, pojištění zdravotní a sociální, kancelářské vybavení a software, marketing i přibližnou výši daně).
Nyní se zamyslete, kolik hodin měsíčně budete pracovat. Nezapomeňte, že se nebudete věnovat čistě vaší profesi, ale spoustu času zabere i papírování a administrativa. Taky zvažte, zda-li budete mít dostatek práce na všechny hodiny, co si plánujete. Vydělte vaše náklady počtem hodin, které můžete reálně vyfakturovat. A vyjde vám vaše minimální mzda. Za tu samosebou nepracujte, k minimální hodinové mzdě připočtěte něco navíc.
Nezapomínejte zdražovat
Máte dostatek zakázek, ale již nestíháte? Je to ta pravá příležitost zdražit své služby. Zdražovat musíte i průběžně, když stoupají vaše náklady nebo se mění sezónnost. Nebojte se ji přizpůsobovat.
Cena za projekt
Cenu za projekt lze určovat dvěma způsoby.
- Spočtěte všechny náklady, které jste do projektu investovali. K výsledné ceně připočítejte marži – ta se může pohybovat například od 23 %. S nabýváním zkušeností navyšujte i marži.
- Druhá možnost je spíše již pro zkušenější freelancery. Nemusíte totiž vůbec sdělovat svou hodinovou mzdu, rovnou odhadnete, kolik vám zakázka zabere času, a zákazníkovi sdělíte částku. V případě, že práci stihnete rychleji, v podstatě zvyšujete svoji hodinovou mzdu, aniž by si toho zákazníci všimli.
Patříte také mezi ty, co svou práci podhodnocovali? Doufáme že vám tento článek pomohl nastavit si své ceny tak, aby odpovídaly realitě a vy jste neprodělávali. Mrkněte na spoustu dalších rad na blogu Soutěž & Podnikej.