Jak může gamifikace usnadnit vzdělávání v oblasti podnikání
Mnozí si mylně pletou gamifikaci s hraním online her, tzv. „gamingem“. A přestože se tyto dvě věci zdánlivě překrývají, pedagogové by měli jasně chápat rozdíl. Zatímco jedno může rozptylovat proces učení, druhé jej může ve skutečnosti usnadňovat.
Článek vznikl v rámci mezinárodní spolupráce na projektu MAXP. Byl přeložen z anglického originálu, který naleznete zde.
Autor: Kristjan Zemljič z We4You
Co je gamifikace?
Gamifikace přidává herní mechanismy do neherního prostředí (Deterding, Sicart, Nacke O’Hara & Dixon, 2011). Například vzdělávání je prostředím, které by z ní mohlo mít obrovský prospěch.
Bohužel v dnešní době lidé učení poměrně často vnímají jako nudná činnost. Výsledkem je, že se mu mnozí studenti bez ohledu na svůj věk snaží vyhýbat, odkládají veškeré související činnosti a prožívají negativní důsledky v mnoha podobách (špatné známky, nedostatečné znalosti a dovednosti, menší možnosti uplatnění na trhu práce atd.)
Nicméně – zavedení gamifikace jako strategie učení může vést k vynikajícím výsledkům. V dnešním blogu se rozebereme use case (případ využití), kdy byl tento neotřelý koncept zaveden do podnikatelského vzdělávání.
Projekt ISGEE – Implementing Serious Games in Entrepreneurship Education (Zavádění seriózních her do výuky podnikání).
Tento mezinárodní projekt financovaný z programu Erasmus plus zahájilo 6 evropských partnerů. Ti vyvinuli a spustili seriózní hru Entrepoly, která má rozvíjet podnikatelské a digitální kompetence ve vysokoškolském vzdělávání. Zdůvodnění projektu bylo velmi prosté – jak udržet motivaci a zapojení studentů po celou dobu výuky. Klíčovým výsledkem je unikátní online hra, která se používá především pro výuku, umožňuje učitelům měnit obsah a přizpůsobovat ho svým přednáškám i studentům.
Než přejdeme k podrobnějším informacím, prozkoumejme pojem seriózní hry. „Vážné hry jsou videohry zaměřené spíše na řešení problémů než na zábavu. Využívají stejná média jako videohry zaměřené na rekreační hraní. Seriózní hry však mohou studentům pomoci lépe pochopit konkrétní téma a udržet osvojení komplexních kompetencí.“ (Bruno Pilote, Gilles Chiniara, Klinická simulace, 2. vydání, 2019)
Seriózní hry jsou novým výukovým médiem, které se zaměřuje zejména na simulaci. Nejsou sice samy o sobě simulační modalitou, ale představují způsob, jak pojmout simulační aktivitu zdůrazněním vzdělávací hodnoty hry. Seriózní hry se mohou uplatnit jak v imerzivní simulaci (zejména VR), tak v procedurální simulaci.
Jinými slovy – člověk si může vyzkoušet výzvy v různých profesních rolích a odvětvích a otestovat své schopnosti řešit problémy. Když je úspěšný, získá odměnu, a zároveň může sledovat pokrok svých kolegů.
Entropie v detailech – jak funguje a proč je jedinečná
Entrepoly nabízí různá prostředí ve třídách. Její obsah je modulární a lze jej přizpůsobit.
Jádrem her jsou místa zvaná „domy“ (Dům kasina, Dům kreativity, Dům bodu zvratu, Dům startu).
Každý z nich je určen k tomu, aby studenti zlepšovali různé podnikatelské kompetence. Učitelé si mohou z těchto domů vybrat, sestavit vlastní „scénáře“ a upravit jejich obsah.
Hráči (studenti) si tak mohou procvičovat kreativitu, riskování, podnikatelské myšlení a generování nápadů.
Během procesu učení získávají virtuály, které mohou být podkladem pro hodnocení a soutěž.
Chcete si hru vyzkoušet?
Vzhledem k tomu, že Entrepoly vyvíjíme z prostředků EU, je zcela zdarma. Proto vyzýváme pedagogy, aby se k této zábavě připojili a využili ji k dalšímu obohacení svých přednášek. Nezapomeňte, že ke studentům se dostáváme prostřednictvím pedagogů, kteří vystupují v roli hráčů, instruktorů, nebo dokonce hodnotitelů.
Vyzkoušejte demo verzi a zjistěte více na isgee.eu.
Gamifikace přináší účinný způsob, jak předávat znalosti, a její benefity využíváme i v samotném programu Soutěž & Podnikej. Nejedná se ale o žádnou novinku, věděl to přece i Jan Amos Komenský, na jehož citát „škola hrou“ příliš často zapomínáme.