Jak na tým, ve kterém bude radost pracovat

Je známo, že víc hlav víc ví. Pracovat v týmu může být proto výrazně efektivnější, ale i příjemnější. Vybudovat správně fungující kolektiv však stojí bezesporu velké úsilí. Jak zbytečným neshodám předejít? O tom si povíme nyní v tomto článku!

Komunikujte

Prvním a současně nejdůležitějším pilířem, na němž vzásadě celý tým stojí, je komunikace. Zbavte se strachu interagovat, pokládejte otázky a získejte své odpovědi. Vyhnete se tak například vzájemnému nepochopení, které by jinak mohlo vyústit do bodu, kdy přestává být práce efektivní. Zajímejte se, zdali ostatní členové týmu chápou zadání úkolů, ví si s nimi rady a nepotřebují pomoct. Komunikace zprostředkuje také zpětnou vazbu, hodnocení, a to i to negativní. Na druhou stranu jakmile se kolegovi či podřízenému něco povede, je víc než vhodné ho za tento počin pochválit.

Nebavte se však jen o práci. Vyrazte se svými spolupracovníky ven, na kafe nebo na pivo. Lépe své prostředí poznáte a utužíte dobré vztahy.

Definujte si role

Ještě před samotným sestavením týmu se vyplatí popsat a rozdělit jednotlivé role. Množství těchto rolí je následně omezeno počtem členů a jejich schopnostmi. Každému jde  totiž něco jiného – když se člověk narodil s umem rozdělovat práci, proč toho nevyužít a neudělat z něj koordinátora? S hlavou plnou nápadů zase většinou nevidíte jejich chyby, proto k sobě potřebujete vyhodnocovače, rejpala, který má oproti vám realistický pohled na věc. Ve specifických oborech si také nechte poradit od odborníků.

Nominujte velitele

Kdo převezme velení, kontrolu a s ní i zodpovědnost za ostatní? Přestože se role koordinátora zdá být jako jedna z nejsnazších, dohlížet na práci týmu a tlačit, pokud někdo neplní zásady firmy, je ve skutečnosti přesných opakem. Pokud se na této pozici během své kariéry ocitnete, nezapomínejte vyjít vstříc těm, kteří budou potřebovat poradit nebo požádají o pomoc. 

Vymezte pravidla

Poučky a omezení nemá rád nikdo, ale dlouhodobě z nich můžete pouze těžit. Dohodněte si s týmem hranice, které jste všichni ochotni akceptovat. Pomůže vám s řešením nepříjemných situací, jež bezesporu jednou nastanou. Pravidla v průběhu práce můžete upravovat, přidávat je i ubírat. Jen se vždy nezapomeňte zeptat na názory ostatních.

Pořádejte porady

Nezapomínejte na důležitost osobních schůzek a v ideálním případě plánujte jednání pravidelně. Snadno vyřešíte aktuální problémy a informujete své kolegy o novinkách ve vašem podniku – progresu a postupu projektu, na němž společně pracujete. Setkáte se také se členy kolektivu, na které často nenarazíte, a posílíte tak týmového ducha.

Stanovte si společný cíl

V posledním, ale neméně významném bodě se pobavíme o záměrech firmy. Chcete-li, aby měla spolupráce v týmu smysl, hodí se před zahájením činnosti určit zamýšlený výsledek. Mluvte o něm i v průběhu cesty, abyste své okolí motivovali a dosáhli až na cílovou pásku. Pomohou vám také nastavit priority a rozhodnout se v kritických bodech.

Doufáme, že vám tento článek v budoucnu pomůže vybudovat tým, v němž půjde práce dobře od ruky. Máte již kolem sebe partu kolegů, nebo se raději spoléháte sami na sebe? Ať už tak či tak, stále můžete využít šance přihlásit se do 6. ročníku Soutěž & Podnikej! Jdete do toho s námi?

Ohodnoťte tento článek

Dominik Badošek
Autor
Dominik Badošek

Dominik rád píše, čte a zajímá se o technologie. Na blogu Soutěž & Podnikej je tak autorem nejen technologických článků. Do týmu se přidal po absolvování 5 ročníku.

Hodnocení:
Více článků od autora
Přejít k navigační liště