Buď slyšet na D1 i v MHD aneb Jak začít s vlastním podcastem.

Podcasty – novinka a především boom ve světě. Jen za poslední rok získala tato forma obsahového marketingu obrovský nárust v počtech posluchačů a dveře k úspěchu v tomto odvětví jsou stále dokořán otevřené! Blogů je na světě přes 600 milionů, ale podcastů jen něco málo přes 1 milion. Ať už jako marketingový nástroj tvého podniku, nebo jen cesta myšlenek do světa, je podcast v následujících letech ohromně perspektivní .

Pojďme se podívat na 6 kroků, které odstartují tvoji podcastovou kariéru. A začínáme od úplného základu – nápadu.

1) Nápad

Nikam nespěchej, u nápadu a pořádného plánování je zapotřebí strávit nějaký ten čas. Představ si totiž, že máš o daném tématu mluvit desítky, stovky či dokonce tisíce episod. Musí to být pro tebe opravdu blízká záležitost, abys vždy měl co říct. Jaké máš koníčky? Co dokážeš dělat každý den a nikdy tě to neomrzí? Takovéto otázky si pokládej dokud narazíš na to, co je ti vážně blízké.

Nekonči jen u témat se širokým záběrem, jako jsou “zdravý životní styl” nebo “podnikání”. Najdi si svůj “niche”, konkrétní oblast, o které toho víš opravdu mnoho. Konkurovat rozběhlým podcastům, jež se už usadily na svém trůnu a představují experty v oboru, bude mnohem náročnější než zvolení užší části posluchačů, které zajímá tvé pod-téma. Zároveň lidé raději půjdou pro radu (poslechnou si podcast) za člověkem, který se nestaví jako expert v rozsáhlém oboru podnikání, ale jež se specializuje výhradně na budování týmu ve startupu či v podobném pod-tématu z podnikání. Jakmile se člověk takto specializuje, zní mnohem důvěryhodněji. O svém podcastu můžeš přemýšlet i jako o novém produktu, jež přinášíš na trh. S tím souvisí průzkum trhu, během kterého můžeš zjistit konkrétní poptávané témata a otázky pro tvůj podcast. Pro kvalitní průzkum se podívej na jeden z našich minulých článků.

2) Název

S rozšiřováním témata, na které je tvůj podcast zaměřený, blízce souvisí i výběr názvu podcastu. Zde oproti minulému bodu není výhodné být konkrétní do detailu, jelikož tě dle jména nikdo nemusí najít a také jím budeš částečně svázán, když budeš chtít téma rozšířit.

Zapřemýšlej, jak se již zaběhlé podcasty jmenujou: “Buduj značku”, “Proti proudu”, “Business wars”, “How I built this”. Vše zhruba do čtyř slov a každý název jasně posluchači řekně, o co jde. Když přicházíš na svět se svým názvem, zkus se vžít do možného posluchače, který tě poprvé vidí na Spotify. Co ho asi napadne při čtení? Například “Buduj značku” jasně říká, že jde o branding. “Business wars” zase navozuje myšlenku příběhů konkurence ze světa byznysu. Jakou domněnku si tedy potenciální posluchači vytvoří z tvého podcastového názvu?

3) Délka a formát

Diskuze s pozvanými hosty na 20 minut, nebo raději hodinové rozpravy se stálým člověkem? Co by ti nejvíce vyhovovalo? Meze se tu nekladou, ale měj na paměti, že víc jak tři lidé v jednom podcastu už je moc. Jelikož jakmile tebe a tvé hosty lidé pouze slyší, mohou začít mít zmatek, kdo to právě mluví.

Neboj se být kreativní v odlišení svých episod. Zvolíš krátký úryvek nejzajímavější části podcastu hned na začátku, nebo zvláštní pozdrav s hudbou v pozadí? Ať už to bude cokoli, volba je zcela na tobě.

4) Náhledový obrázek

Náhledový obrázek velmi často rozhoduje, zda člověk klikne zrovna na tvůj kanál nebo ne. Zkus si zadat svůj budoucí název do Spotify či jiné platformy s podcasty a podívej se, jak ostatní vypadají, co je všechny spojuje, kde můžeš vyniknout. Obrázek by samozřejmě měl vycházet z originality a tématu, o kterém budeš mluvit. Pro rozsáhlý popis takového designu a dalších rad doporučuji tento anglický blogový článek.

5) Technika

Pro úplný začátek ti stačí kvalitní mikrofon zabudovaný v notebooku, popřípadě mikrofon mezi 1-2 tisíci korun jako je například tento. V případě, že jsi ochotný investovat hned ze začátku větší částku, porozhlížej se nejlépe po kondenzátorových USB mikrofonech. Do 5 tisíc korun lze vybrat například tento studiový mikrofon, nebo tento, jež je o něco univerzálnější. Důležitý aspekt je odbourávání okolního hluku, jež dražší mikrofony dokáží lépe. Tak jako tak, najdi si na své natáčení podcastů klidné místo bez ozvěny.

Dále potřebuješ nahrávací software, ve kterém svoji zvukovou stopu zpracuješ. Je nepřeberné množství placených, ale lze doporučit i nástroj zdarma Audacity. Touto cestou úpravy podcastové nahrávky bude však zapotřebí ještě distribuční a hostingová platforma, kde se ti podcasty budou uchovávat a rozesílat do Spotify, Apple Podcasts a dalších.

Minulý krok lze obejít tím, že zvolíš Anchor, jež má vše v jednom a je jako dělaný pro začínající podcastery. Ještě k tomu za něj nezaplatíš ze začátku nic, pouze až začneš vybírat peníze od posluchačů (“monetizovat”).

Pokud se odhodláš natáčet interview a hosti nebudou moci přijít až k tobě do studia, stačí nástroj jako je například UberConference, jež váš společný online hovor natočí v poměrně dobré kvalitě a schová ti nahrávku.

6) První epizoda

V závislosti na tebou zvoleným formátu (podcast s kamarádem, zvaní hostů,…) si načrtni hrubý skript, který tě bod po bodu bude provázet první epizodou. Funguje to podobně jako prezentace – pokud si napíšeš celé souvětí slovo od slova, jež pak budeš jen odříkávat, ztratí to jakousi lidskost a přirozenost. Stačí tedy jen okruhy a myšlenky, které plánuješ zmínit.

Popřípadě rozešli pozvánky hostům a vzhůru na nahrávání! U prvních pokusů si dávej pozor, aby mikrofon stál stále před tebou a ty ses neoddaloval. Ujisti se, že zvuk je nahráván a jdi na to! Jak vidíš, podcastování není jen pro technické mágy, zvládneš to i ty.

Kdy jindy začít než teď, když jsou lidé zavření doma se smartphony a počítači, na kterých si třeba právě tvůj podcast mohou pustit? Máš vlastní originální pohled na svět, jiné myšlenky než ostatní, tak je jen dostaň do světa. Pro inspiraci, jak takový opravdu kvalitní podcast vypadá, mrkni na náš doporučený seznam s podcastovými špičkami na trhu.

Ohodnoťte tento článek

Jan Sobotka
Autor
Jan Sobotka

Hodnocení:
Více článků od autora