Jak na konstruktivní zpětnou vazbu?
Jednou z hlavních novinek a inovací 5. ročníku Soutěž & Podnikej je bez pochyby zpětná vazba, kterou soutěžící nově nedostávají jen od svých mentorů, ale i od sebe samých navzájem. Napsat dobrou zpětnou vazbu však není jen tak. Pojďme si společně projít pár základních bodů, díky kterým se z vás stane mistr feedbacku!
Co to ta zpětná vazba vlastně je?
Feedback, neboli zpětná vazba, je proces výměny informací v komunikaci, která může vést k posílení činnosti jednotlivce i týmu, a zvyšuje tak produktivitu práce. Díky ní odhalíte klady i zápory komunikovaného objektu a získáte pohled druhé strany na věc.
„Všichni potřebujeme lidi, kteří nám poskytnou zpětnou vazbu. To je způsob, jak se zlepšovat.“
Bill Gates
Na co nezapomínat, pokud chcete napsat dobrou zpětnou vazbu?
Buďte pozitivní
Udělejte i z kritiky dobrou zpětnou vazbu. Vyzdvihněte na dané věci něco, co se vám líbilo. Až poté přidejte mínusy a návrhy, co je za vás třeba zlepšit. Proč? Protože přijímat kritiku není pro nikoho lehké. Podle neurologa Kevina Ochsnera z Columbia University lidé, kteří dostávají zpětnou vazbu, ji aplikují pouze asi na 30% času. Hlavním důvodem je to, že lidem se nedaří poskytnout dalšímu člověku dostatek pohodlí běhěm sdělování zpětné vazby. Pokud na začátku vždy vypíchnete pozitivní věc, která se vám na dané práci líbila, zmírníte tím dopad následné kritiky. Člověk tak vaši zpětnou vazbu jednodušeji přijme a možná i aplikuje.
Říkejte věci napřímo a vysvětlujte
Pokud chcete, aby si člověk něco z vaší zpětné vazby vzal, není dobré chodit kolem horké kaše. Popište konkrétně, co se vám na dané věci líbí a co ne. Nejlépe uveďte i příklady a možné návrhy řešení. Čím podrobnější zpětnou vazbu poskytnete, tím rychleji se dostanete na stejnou vlnu. Člověk poté pochopí nejen, co po něm chcete, ale především proč.
Buďte objektivní
Je samozřejmé, že být 100% objektivní není možné, protože všichni se na slova díváme z různých perspektiv. Nicméně, měli byste se snažit být co nejvíce objektivní, jak je to možné. Nedělejte žádné předpoklady a nesuďte jinou osobu. Držte se faktů, ne svých osobních interpretací.
Vynechejte slovíčko „ale“
Na první pohled banální věc, v praxi to ale bývá oříšek. Jakkoli pozitivně větu začnete, jakoukoliv chválu vyslovíte, v momentě, kdy za ni zařadíte slovo „ale“, ztratí všechno, co jste předtím řekli. Spojka „ale“ vzbuzuje u většiny lidí negativní pocity. Nahraďte ji raději měkčími formulacemi, jako například „na jedné straně … na druhé straně“, „zároveň“, apod.
Strukturujte
Pokud ve zpětné vazbě zmiňujete více témat nebo poznámek k různým bodům, strukturujte text do odrážek a odstavců. V dlouhém textu by se čtenář mohl jednoduše ztratit a vy přece nechcete, aby se mu z vaší zpětné vazby zamotala hlava. Díky odrážkám si bude moci každý bod pěkně odškrtávat při práci na zlepšování dané věci.
Být či nebýt anonymní?
Zda ve zpětné vazbě vůči svým spolusoutěžícím budete anonymní nebo ne, je jen na vás. Pokud u zpětné vazby ale zanecháte svůj podpis, týmu, kterému jste feedback postkytnuli, dáváte možnost doptat se na případné nejasnosti, což může být fajn bonus.
Pište každou zpětnou vazbu tak, jako byste ji měli dostat vy sami. Dejte si na ní záležet a vyhraďte si na psaní dostatek času. Nikdo z vás by totiž určitě nechtěl dostat jen strohé “ok”, jako odpověď na soutěžní úkol, se kterým si dal takovou práci. Víc hlav víc ví!