Co vědět před podáním přihlášky do soutěže? Finalisté jdou příkladem

Vyplňování přihlášek dokáže být oříšek a otrava v jednom, ještě k tomu když máš popsat svůj nápad. A co teprve obavy, že ti tvoji myšlenku v soutěži někdo ukradne? Dnes se zbavíme všech nejistot a podíváme se na vzorový popis projektu od kluků z Vytrid.it, kteří v republikovém finále 4. ročníku vybojovali druhé místo.

Nejprve se pojďme zbavit strachu z “krádeže” nápadu. Pokud tímto trpíš, tak to moc rád slyším! Je vidět, že své myšlence opravdu urputně věříš. Teď však ta druhá část…

Finalisté soutěže

Myšlenka sama o sobě ti nevydělá peníze, nepomůže životnímu prostředí, ani nezlepší nikomu život. Svět je plný příběhů velice podobných, ne-li stejných nápadů, které se staly úspěšnými nebo ztroskotalými, jen na základě způsobu převedení do reálného světa.

Osobně se na to dívám úplně z druhé strany. S čím více lidmi nasdílím svoji vizi, v čem chci podnikat, tím můžu být při realizaci úspěšnější, jelikož odezva a průzkum trhu je jedním z nejdůležitějších kroků. Kromě znalostí a pohledů na moji podnikatelskou myšlenku se ještě navíc s každým dalším člověkem, se kterým se o svém projektu bavím, otevírá ohromné množství příležitostí a možností na spolupráci. A co teprve prezentování před publikem Soutěž & Podnikej? Tam se najde tolik lidí, kteří dokáží tvému podnikání otevřít dveře k úspěchu, že by tě to nikdy ani nenapadlo.

Za vše mluví věta Aarona Patzera, zakladatele organizace mint.com, jež byla v roce 2009 odkoupena za 170 milionů dolarů:

“Tell anyone and everyone your idea without fear they’re going to steal it.”
(Řekni svůj nápad úplně všem bez strachu z jeho krádeže)

A pokud si zase na druhou stranu nejsi dostatečně jistý, že za to tvůj nápad opravdu stojí, vzpomeň si na firmu The Pet Rock – prodej kamenů jako domácích mazlíčků za 4 dolary v papírové krabičce jako známe od křečků. Zakladatel Gary Dahl se stal milionářem. 🙂

Teď je na čase podívat se na příkladný popis od kluků z Vytrid.it.

Odměny za výhru

V přihlášce nalezneš “Stručný popis nápadu * (280 znaků)” a “Detailnější popis (jak to bude fungovat, pro koho je produkt/služba určena)* (1000 znaků)”. Je to jakýsi úvod, na který poté navážeš hlubším vysvětlením. Přesně takhle to provedl Jan Blecha a Jakub Hrůza, kteří si odnesli stříbro z republikového finále:

Stručně:

“Chceme vytvořit mobilní aplikaci, která se bude zabývat problémem třídění odpadu. Vize je taková, že uživateli se v mobilní aplikaci otevře mapa, na které budou vyobrazeny všechny kontejnery na tříděný odpad v okolí. Dále aplikace bude umět navigovat uživatele k nejbližšímu kontejneru. Uvědomujeme si, že jako Česká republika jsme na tom se tříděním odpadu poměrně dobře, ale na druhou stranu nás štve, když v klasickém koši na směsný odpad narazíme na pet lahev, když kontejnery na tříděný odpad jsou třeba jen sto metrů daleko.”

A teď trochu podrobnější popis:

“Součástí našeho plánu je také motivovat lidi k třídění, a to formou hry. Celé to bude fungovat tak, že uživatel se do aplikace zaregistruje pomocí facebookového účtu a v momentě, kdy dorazí ke kontejneru, zaměří svojí pozici pomocí GPS. Aplikace mu přičte nějaké body za návštěvu kontejneru. Poté se může uživatel podívat na tabulku, jak je na tom se tříděním v porovnání se svými přáteli. Celá aplikace by měla být zdarma ke stažení a vydělávat převážně na reklamách. Pokud by uživatele otravovaly reklamy, byla by zde možnost zakoupení jakéhosi premium účtu bez reklam za určitý měsíční nebo jednorázový poplatek (ještě nemáme spočítáno). Dále by aplikace obsahovala příručku, která by říkala, kam s jakým odpadem. Inovaci vidíme v tom, že by aplikace měla lidi donutit zamyslet se nad tím, kolik odpadu produkují, kam ho vyhazují a také by si měli uvědomit, že nejlepší odpad je ten, který nevzniká.”

V prvním odstavci začali s přehlednými a jednoduchými krátkými větami. Nejdříve napsali, čeho se jejich projekt týká (mobilní aplikace řešící problém třídění odpadu), a poté vizi, která jde více do hloubky a konkretizuje, abychom si mohli představit, jakou budoucnost si kluci představují. Postupným pročítáním se dostáváme více a více do detailů, abychom si každý mohli jejich mobilní aplikaci ve své hlavě vytvořit a pochopit hlavní pointu.

Ale přeci jenom nejde o žádný maturitní sloh, takže se netrap, pokud se zrovna nebudeš cítit jako spisovatel. V průběhu soutěže se ti teprve celý popis poskládá, když na něm začneš pořádně pracovat. Jediné, co je teď důležité, je chtít posunout sebe a svůj nápad vpřed a přihlásit se.

Těšíme se na tebe! 🙂

Ohodnoťte tento článek

Jan Sobotka
Autor
Jan Sobotka

Hodnocení:
Více článků od autora