Když dvě firmy obchodují…

By on 23.8.2016

Obchod mezi dvěma firmami se zapisuje pomocí zkratky B2B neboli Business – to – Business. Je to doslova obchodní spolupráce mezi dvěma právnickými subjekty (akciové společnosti, společnosti s ručeným omezením,…). Na rozdíl od klasického obchodu, který je všude kolem nás a kde firma dodává zboží koncovému zákazníkovi (kupujeme si v obchodě rohlíky, sluchátka anebo jdeme na film do kina), u Business – to – Business stojí na jedné straně firma, která zajišťuje prodej zboží či služeb další firmě (pekař prodává obchodu rohlíky, výrobce dodává obchodu sluchátka a kino si kupuje licenční pravá na film od distributora), která zboží dále předprodává, použije nakoupené věci jako komponenty pro své vlastní produkty anebo je zbožím stroj nutný pro výrobu produktu další firmy. Poptávka mezi firmami je provázaná s poptávkou koncových zákazníků. Když nikdo nebude kupovat rohlíky, tak je žádný obchod nebude vyžadovat od pekaře a celý řetězec odumře.

 

Thomas_Bakery
Pekařství dodává své výrobky potravinovému řetězci, kde zboží kupují koncový zákazníci.

 

Takže business-to-business není nic jiného, než klasický obchod mezi firmami a z pohledu internetového obchodu jej můžeme označit za jeden z nejperspektivnějších směrů, kterým se mohou „online“ podnikatelé vydat. Internet se při tomto obchodování využívá, jako distribuční kanál. Nejznámější příklad internetového B2B trhu je Čínský portál Alibaba.

 

Alibaba_Founder
Zakladatel portálu Alibaba je Jack Ma (na obrázku).

 

Tato speciální forma businessu se řídí i jinými pravidly podnikání. B2B obchody většinou probíhají ve větších finančních obnosech a prodejních kusech. Detaily obchodu se často vyjednávají měsíce, někdy i déle. Jednání jsou často mnohem detailnější než při obchodu mezi firmou a koncovým zákazníkem, protože se jedna o vetší množství produktu, vice peněz a je mnohem vice v sazce. Konkrétním příkladem B2B může být, když internetový obchod nakoupí od výrobce 200 000 kusů počítačů za určitou cenu, která když se přepočítá na kus je třeba o čtvrtinu nižší než ta, za kterou si ji kupuje koncový zákazník v obchodě. Tento rozdíl využívají často internetové obchody při prodeji nakoupených počítačů kus po kusu ve svém obchodě.

 

calculator
Základem každého B2B jsou přesné kalkulace.

 

B2B je tedy specifický druh spolupráce mezi dvěma firmami, který se využívá při větších obchodech. Poptávka tohoto businessu je úzce spjatá s poptávkou koncových zákazníků. Koncový zákazník často ani netuší, že produkt, který si kupuje už prošel možná i několika předchozími transakcemi.

 

Autor: Martina Bořutová 



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *