Jirka Doležal a Honza Emler si plní svůj sen

By on 18.9.2016

jirka_dolezal_honza_emler
Zdroj foto (www.DOLLER.cz).

Honza s Jirkou byli spolužáci na Univerzitě Tomáše Bati, kteří během společného oběda přišli na nápad motivačního diáře DOLLER. Inovativní motivační diář, který je zároveň pomocníkem při plnění snů, je tedy vlastně také jeden splněný sen.

DOLLER je jednoduchý, přehledný a univerzální nástroj, který Vám, kromě každodenních schůzek a záležitostí, hlavně pomáhá na Vaší cestě za sny. A kluci by pomocí tohoto nástroje chtěli lidem pomoci nejen s motivací, ale také aby se stali více individuálnějšími a hledali svou vlastní cestu a způsoby, jak uskutečnit své sny a cíle. Jejich snem je, aby lidé dělali, co je baví. Aby žili své sny. A zdá se, že se jim to daří, protože nyní mají už 5. dotisk a DOLLER se úspěšně šíří mezi ženy i muže.

Jak celý nápad motivačního diáře vznikl, a jaké to je podnikat s kamarádem, to nám prozradí tvůrci DOLLERu: Jirka Doležal a Honza Emler.

Co jste dělali, než přišel nápad založit DOLLER? Kdy se začal Váš život ubírat směrem k podnikání?

Honza: Už na vysoké škole jsem se tak nějak začal zabývat věcmi mimo školu. Ať už to bylo focení, design, nebo i začátky práce sám na sebe. Vždycky jsem věděl, že chci podnikat, že nechci být zaměstnanec.

Jirka: Já to mám zase přesně naopak. Nikdy jsem nepřemýšlel nad tím, že budu podnikat. Chtěl jsem být investiční bankéř. Takže jsem se profiloval tímto směrem i během studia. Měl jsem stáž v bance i devizové společnosti, účastnil vědeckých projektů a soutěží a byl jsem i členem senátu. Takže všechno okolo, ale nic, co by souviselo přímo s podnikáním.

Mohli byste popsat DOLLER jednou větou?

Nedatovaný motivační diář, se kterým můžeš kdykoliv začít pracovat na svých snech.

doller-mesicni-prehled
Zdroj foto (www.DOLLER.cz).

Potkali jste se tedy v prvním ročníku na univerzitě. Jaké to je podnikat s kamarádem?

Honza: Já zastávám názor, že je to super. Velká výhoda je v tom, že se známe, takže od sebe můžeme už něco očekávat. Další výhodou je, že pokud je nějaká slabší chvilka, tak se můžeme navzájem podržet, nebo to chvíli táhne jeden a chvíli zase druhý.

Jirka: U nás je to ještě tak, že jsme každý jiný, každému jde něco jiného a společně to ladíme dohromady. Kromě podnikání spolu i bydlíme, takže jsme spolu více než s přítelkyněmi. A o to více se ukazuje ta síla. Protože když dva táhnou spolu za jeden provaz, rychle se můžou posouvat.

Takže vás nenapadá žádná nevýhoda toho podnikat s kamarádem?

Nevýhod tam může být mnoho, ale záleží na tom, jakého máš kamaráda. Taky je důležité to, jak zvládáš své ego.

Jak vznikl nápad motivačního diáře?

Jirka: Sami máme velké sny, ale měli jsme ve svých věcech nepořádek, tak jsme si to chtěli uspořádat. Nápad vlastního diáře vznikl na obědě v hospodě. Asi jsme měli i pivo. Chtěli jsme vytvořit koncept, který by nám vyhovoval, což byla nevýhoda současných diářů. Vycházeli jsme z vlastních zkušeností a načtené literatury o plánování a motivaci. Různé verze návrhů jsme poté konzultovali s přáteli, až se to začalo ubírat ke konečné podobě DOLLERu.

Honza: Oba jsme měli mnoho zálib. Já jsem měl v jeden moment dokonce i tři flexibilní práce a školu, takže jsem nebyl schopný si pamatovat směny. V podstatě to tak volně vyplynulo.

doller_motivacni_diar
Zdroj foto (www.DOLLER.cz).

Kde jste sehnali počáteční kapitál?

Honza: Oba jsme měli na účtu 30 tisíc, takže 60 tisíc byl náš společný finanční základ. Problém byl, když jsme přišli poprvé do tiskárny s tím, že máme hotovou finální verzi. Chtěli jsme nechat vytisknout 200 kusů a domnívali jsme se, jak velkou objednávku máme. O to větší byl šok, když jsme se dozvěděli, že minimum je 500 kusů, jinak je to nevyrobitelné. Takže jsme museli navýšit počet výtisků, avšak na to nám již nestačily našetřené peníze. Na výrobu bylo potřeba téměř čtvrt milionu korun. Proto jsme se rozhodli zkusit štěstí na crowdfundingovém portále Startovač. Doufali jsme, že se nám podaří vybrat alespoň část peněz a mezitím koumali, co budeme dělat, když se tak nestane.

Jirka: Dopadlo to ale úplně jinak. Za měsíc jsme vybrali více než 550 tisíc. Což byl zase problém, protože nám chyběly DOLLERy, takže jsme zainvestovali do dalšího dotisku a tím se rozjel kolotoč, který běží až do ted. Nyní má DOLLER přes 10 000 uživatelů.

Kde jste přišli na jméno DOLLER?

Jirka: Hodně dlouho jsme přemýšleli, jak ho pojmenovat. Celý projekt není jen o nějakém diáři, proto jsme potřebovali univerzální název, který bude zároveň osobitý. Návíc jsme už v té době snili, že pokud by se povedlo, tak bychom pomáhat lidem s plněním jejich snů i v zahraničí. Proto jsme DOLLERu propůjčili svá příjmení příjmení. DOLežal a EmLER.

Honza: Toto spojení se promítá i v našem logu, kde dvě spojené L v jedno symbolizují spojení, protože jeden bez druhého by nic nefungovalo. Jeden člověk nic nevytvoří sám bez pomoci. A také DOLLER s vynecháním zvučných „L“ při vyslovení se mění na „doer“, což v překladu z angličtiny je člověk, který něco dělá.

DOLLER tedy plánujete šířit do světa. Už máte plán, jakým způsobem to bude?

Jirka: Do konce tohoto roku chceme spustit anglickou a německou verzi, ale máme připravené i další země. Překlad diáře a citátů je už hotov, musíme DOLLER jen graficky upravit, aby to sedělo, protože každý jazyk má různě dlouhá slova.

Honza: Ale plán nebudeme ještě prozrazovat, protože ladíme finální prvky, které se určitě budou ještě měnit.

DOLLER se dá zatím koupit pouze internetovou cestou. Bude do zahraničí dražší poštovné?

Honza: Chceme to právě vyřešit nějakou chytrou cestou, aby tomu tak nebylo. Rádi bychom DOLLER odesílali z dané země, kde bude centrální sklad, aby poštovné vyšlo co nejlépe a doba dodání byla co nejkratší.

S jakými překážkami jste se museli vyrovnat, než se dostal DOLLER takhle do povědomí?

Jirka: My si překážky asi tak nebereme, bereme je spíše jako přínos ke zlepšení, k získávání informací a zkušeností. Zpětně se na ty překážky díváme spíše s humorem. Každopádně překážky byly určitě, například s tiskárnou, protože na začátku jsme polygrafii vůbec nerozuměli. Překážky byly i v podobě peněz, nebo skloubení univerzitu a podnikaní,které vyžaduje hodně času. Ale pořád to bereme tak, že jsme stále na začátku a než se DOLLER a jeho myšlenka “žij své sny” opravdu dostane do povědomí všech lidí.

doller_honza_emler_jirka_dolezal
Zdroj foto (www.DOLLER.cz).

Počítali jste , že DOLLER bude mít takový úspěch?

Honza: Nepočítali. A ačkoliv jsme si od začátku přáli, aby byl DOLLER světová záležitost, šli jsme do toho s pokorou. Jsme vděční za to, jakým směrem se to ubírá, ale zase si říkáme, že když to jde takhle, proč by to nemohlo jít ještě lépe? Hledáme cesty, jak ho neustále posouvat dál a přinášet tak světu nové podněty na lepší život.

Propagujete se i na sociálních sítích. Která reklama dle vás nejvíce zabírá?

Jirka: Chceme, aby lidé žili své sny a dělali, co je baví. Přejeme si, aby DOLLER nebyl vnímán jako diář, protože jím není, ale jako pomocník k plnění snů a k osobnímu rozvoji. Využíváme proto zejména kanály jako je Facebook a Instagram. Ale nejvíce nám funguje doporučení a zpětná vazba od uživatelů. Jednou jsme například DOLLER vezli hodinu a půl v sobotu, aby jej paní mohla ještě v neděli předat jako dárek k narozeninám. A ona z toho byla děsně v šoku, že se jí něco takového ještě nestalo. Vždycky se prostě snažíme s nimi komunikovat a vyjít jim vstříc, čehož si lidé váží a svoji spokojenost šíří dál.

Honza: Pravdou je, že máme obrovskou radost z našich fanoušků a z toho, co nám píšou. At už jsou to návrhy na zlepšení nebo čisté nadšení. A potvrzuje se, že DOLLER není jen pro ženy, naopak. Často nám píšou i muži, že jsou opravdu spokojení a jak si pochvalují práci s ním. Což je pro nás úžasné, protože si sám neumím představit, že bych například psal Jobsovi, že mu děkuji za Macbook.

Autor: Martina Bořutová



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *