Mladý Tadeáš Kapic ve své firmě Butono vytváří trička protkané knoflíky. Nedávno se svým týmem obsadil druhé místo v soutěži pro mladé podnikatele. Díky gramotně postavenému marketingu získaly designy Butono již stovky fanoušků. Ze studentského startupu se postupně stal reálný podnik připravený čelit výzvám volného trhu.

Značku Butono Tadeáš založil spolu se svojí přítelkyní Markétou

„Knoflíky na triku jsou fajn“

Slovník spisovné češtiny definuje heslo „knoflík“ jako předmět k zapínání a spínání oděvu. Tadeáš Kapic si tento termín interpretoval po svém a k zavedené definici by rád přidal i význam knoflíku jako fundamentu fungující firmy.

Od čtení článků o podnikání se tento mladý Plzeňák spolu se svojí přítelkyní Markétou Zrostlíkovou dopracoval až k opravdové knoflíkové revoluci. S revoltou proti zavedeným módním pořádkům začal během programu Soutěž a Podnikej, ve kterém obsadil druhé místo v celorepublikovém finále. Nyní s designy své značky Butono uvádí jedinečnost do života svých vrstevníků prostřednictvím tak obyčejné věci jako jsou knoflíky.

O Soutěž a Podnikej se Tadeáš jednoho dne dozvěděl od absolventky pilotního ročníku tohoto programu a hned ten večer podal přihlášku. Kdysi předtím si Tadeáš uvědomil, že „knoflíky na triku jsou docela fajn.“ Když k této tezi přidal motivující „zkusím to vyhrát,“ měl dle vlastních slov postaráno jak o nápad do soutěže, tak zároveň i o business plán.

Těžké začátky

Mimo Tadeášovu vrozenou soutěživost mu hlavní motivací po celý průběh programu sloužila jeho přítelkyně a nyní již i obchodní partnerka Markéta. Při jejich společné snaze přenést vizi knoflíků na triku do reality se z dalšího studentského startupu postupně stal brand připravený změnit český trh s oblečením.

Poté, co Butono oslnilo porotce jak v pražském, tak i celorepublikovém finále soutěže pro mladé podnikatele, Tadeáš a jeho nyní již pětičlenný tým byl připraven čelit novým výzvám. K těm patřilo i první fiasko knoflíkové značky v podobě jejich neúspěšné propagační kampaně. O té mladý podnikatel nyní mluví jako o cenné zpětné vazbě, která mu ukázala, na čem ještě musí zapracovat. Ostatně, není překvapivé, že schopnost naslouchat zpětné vazbě (i té kritické) Tadeáš považuje za klíč k úspěchu.

Každý přišitý knoflík je prozatím ruční práce

Buď yedinečný

Právě feedback Tadeášových partnerů a i prvních zákazníků se nejspíše zasloužil o vytvoření velice zajímavého brandu. Od osobitého marketingu na sociálních sítích až po unikátnost každého knoflíkového ornamentu, Tadeášova značka se od ostatních dokázala odlišit gramotně vybudovanou korporátní identitou tvořenou převážně jedinečnými úpravami běžných slov a hravou interakcí se zákazníky. Například z nákupu svých produktů se tým Butono snaží udělat opravdový zážitek. Ke každému triku (neboli „yedinečnosti“, jak své produkty označují profily Butono na sociálních sítích) zákazník totiž dostává i unikátní výzvu, se splněním které se poté může pochlubit na sociálních sítích.

Světlé zítřky

Nyní, když se brandu Butono dle Tadeášových slov na sociálních sítích dostává více pozornosti než kdykoliv jindy, vítěz pražské Soutěž a Podnikej se svým týmem pečlivě buduje budoucnost knoflíkové revoluce. Dlouhodobým plánem je podle něj automatizace, ať už v šití knoflíků, o které se zatím vlastnoručně stará, nebo v marketingu na sociálních sítích.

Díky účasti v Soutěž a Podnikej Tadeáš zjistil, že založit podnik od nuly je sice těžké, ale není to vůbec nemožné. Při dotazu, zda lituje školních hodin, které zameškal kvůli práci nad Butonem v rámci podnikatelského programu, Tadeáš ani chvilku neváhá: „Každá minuta programu ve mně budila dojem, že každé procento absence stojí za to.“

Autor: Iskander Shangareev